“آژنگ نیوز”:بابی فیشر با شکست بوریس اسپاسکی در چنین روزی در سال ۱۹۷۲ به اولین آمریکایی بومی متولد شده در آمریکا تبدیل شد که عنوان قهرمان شطرنج جهان را به خود اختصاص داد.اولین بازی در ۱۱ جولای ۱۹۷۲ انجام شد. آخرین بازی (بیست و یکم) در ۳۱ آگوست آغاز شد، پس از ۴۰ حرکت مسابقه به تعویق افتاد و اسپاسکی روز بعد بدون از سرگیری بازی انصراف داد. فیشر این مسابقه را 12½–8½ برد و یازدهمین قهرمان بلامنازع جهان شد.

شطرنج - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مسابقه فیشر با اسپاسکی کلاسیک به تصویری از جنگ سرد تبدیل شد، که روی یک صفحه شطرنج در ایسلند، دو قدرت با هم می جنگیدند. هواداران و افراد غیر علاقه مند به شطرنج هم شروع به پیگیری این بازی ها کردند و سازمان های خبری نیز از آن خبر های متعدد دادند. تنها می توان تصور کرد که امروز در این دنیای رسانه های اجتماعی، دنبال کنندگان دیوانه کننده مسابقات درچه حالی خواهند بود. فیشر در مسابقه اول شکست خورد و بازی دوم را از دست داد، زیرا از همه چیز و همه افراد شکایت میکرد. اما پس از آن آمریکایی اوج گرفت و طی ۳۰روز آینده به میزان قابل پیشتازتوجهی شد.

این مسابقه در ریکیاویک، ایسلند برگزار میشد و به دلیل منازعات سیاسی بین آمریکا و شوروی به آن ؛ لقب مسابقه شطرنج قرن داده بودند.

فیشر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فیشر برنده ۲۵۰ هزار دلار شد. او هنوز تنها آمریکایی است که قهرمان شطرنج جهان شده است. بازیکنان روسی الاصل دهه ها بر این ورزش تسلط داشتند. پس از یک زندگی چالش برانگیز که در آن اعجوبه شطرنج به نظر می رسید که اغلب در تضاد با جهان، و شاید خودش، بر سر مسائل مختلف قرار دارد؛ فیشر در اوایل سال ۲۰۰۸ در سن ۶۴ سالگی درگذشت. او در ریکیاویک، محل پیروزی معروفش درگذشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *