“آژنگ نیوز”:مرورتاریخچه قلم نی دزفولی بیانگر این نکته است که هر گوشه از سرزمین ایران محل تولید یک شاهکار بی نظیر بوده است.در سالهای گذشته بهترین و مرغوبترین و معروف ترین قلم نی های دنیااز نیستان های دزفول بدست می آمده است.موقعیت خاص جغرافیایی و آب و هوا باعث شده که در این نیستانها نی محکم و در عین حال قابل انعطاف ،برای ساختن و تراشیدن قلم بدست آید.

قلمتراشان دزفول با بهره گیری از بهترین نیستانها در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در حدود ۴ هزار بسته ۱۰۰ عددی نی قلم تولید کرده و در همان سال آن را به شهرهای دیگر ایران صادر میکردند.

در سال ۵۶حاج ابوالحسن ناجی یکی از اهالی دزفول بود که یک موسسه تولید قلم نیز در دزفول داشت. او د مورد تاریخچه تولید قلم نی در دزفول گفته بود:قلم نی از زمانهای خیلی قدیم منحصرا در شهر دزفول بدست می آمده ،چون این قلم نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی نظیر بوده است.

قلم نی ۵۶ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سالهای دهه ۴۰ و ۵۰ قلم تولید دزفول به کشورهای هندوستان،افغانستان و دیگر کشورهای همجوار ایران صادر می شده ولی به علت مصرف فراوان این نوع قلم در ایران ،به تدریج از میزان صدور آن به خارج کاسته شد.

در قدیم از این نوع قلم برای نوشتن خط نستعلیق توسط دانش آموزان مدارس نیزبه کار می رفت.

از سوی دیگر سطح کشت نی در دزفول به دلایل مختلف کم شد. در دهه ۴۰ در دزفول حدود ۹۰ هکتار از اراضی کرملک،سنجر و ملا عبدالعلی کاسته شد.

در دهه ۵۰ خورشیدی بانک کشاورزی به کشاورزان برای تولید نی وام میداد اما این وامها هم کمتر عرضه شد .به همین جهت تولید نی دزفول که میتوانست تولید یک کالای مطابق با محیط زیست بی نظیر باشد ؛با مشکل مواجه شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *