“آژنگ نیوز”: اولین شورش بزرگ بردگان در تاریخ آمریکا در چنین روزی در سال ۱۸۰۰ میلادی شکل گرفت.گابریل، یک برده سیاهپوست آمریکایی، در، ارتشی متشکل از حدود ۱۰۰۰ نفر برده شده را در خارج از ریچموند، ویرجینیا گرد هم آورد. مقامات دولتی توسط برخی از افراد آگاه شده وسپس آنهاشورش را خنثی کردند و گابریل و تعدادی دیگر نیز اعدام شدند.

گابریل، که اغلب به خاطر راحتی، به اشتباه به عنوان پروسر نامیده می شود، رهبر یک شورش ناموفق بردگان در ریچموند، ویرجینیا در سال ۱۸۰۰ میلادی بود. گابریل که در حدود سال ۱۷۷۵ در بردگی متولد شده، درخانه توماس اچ پروسر از شهرستان هنریکو بود. البته اطلاعات کمی از زندگی او قبل از شورشی که او را به بدنامی کشاند، در دست نیست. دو برادر گابریل، سولومون و مارتین و همسرش، دایه، همگی متعلق به توماس پروسر بودند و همگی در قیام شرکت داشتند.

گابریل قیام - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در زمان قیام، گابریل بیست و چهار ساله، باسواد و آهنگر بود. او توسط یکی از معاصران به عنوان “یک فرد شجاع و باهوش بالاتر از رتبه خود در زندگی” توصیف شده است. او با کمک بردگان دیگر از جمله جک بولر و جورج اسمیت، نقشه ای برای به دست گرفتن کنترل ریچموند با کشتن همه سفیدپوستان (به جز متدیست ها، کواکرزها و فرانسوی ها) و سپس ایجاد پادشاهی ویرجینیا با خود به عنوان پادشاه طراحی کرد.

گابریل و دیگر رهبران شورش احتمالاً تحت تأثیر انقلاب آمریکا و اخیراً انقلاب فرانسه و هائیتی با شعارهای آزادی، برابری و برادری خود بودند. در ماه های قبل از شورش، او صدها هوادار را به خدمت گرفت و آنها را در واحدهای نظامی سازمان داد. اگرچه مقامات ویرجینیا هرگز میزان قیام را تعیین نکردند، اما تخمین زدند که چندین هزار نفر برای شرکت در آن برنامه ریزی کرده بودند، از جمله بسیاری از آنها که قرار بود با شمشیرها و پیک های ساخته شده از ابزار مزرعه توسط آهنگران برده مسلح شوند.

گابریل قصد داشت قیام را در شب ۳۰ اوت ۱۸۰۰ آغاز کند. با این حال، در اوایل روز، دو برده که می خواستند از اربابان خود محافظت کنند، به مقامات ویرجینیا خیانت کردند. فرماندار جیمز مونرو به شبه نظامیان هشدار داد. طوفان وباران مانع از تجمع ارتش در خارج از ریچموند شد و در نتیجه قیام را ۲۴ ساعت به تاخیر انداخت و به شبه نظامیان زمان حیاتی برای آماده سازی دفاع از شهر داد. گابریل و همدستانش که متوجه شدند نقشه آنها کشف شده بود، در حومه شهر پراکنده شدند. حدود ۳۵ نفر از رهبران دستگیر و اعدام شدند، اما گابریل توانست به نورفولک بگریزد، جایی که دیگر افراد برده شده برای دریافت جایزه به او خیانت کردند. او در ۲۵ سپتامبر دستگیر شد و به ریچموند بازگردانده شد و در ۶ اکتبر به دلیل نقشش در قیام نافرجام محاکمه شد و مجرم شناخته شد. او در ۷ اکتبر ۱۸۰۰ اعدام شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *