“آژنگ نیوز”:آتش سوزی ویرانگر رم درسال ۶۴پس از میلاد در دل تابستانی طوفانی روم، شعله‌ای را برافروخت که برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد. آتش بزرگ رم، جهنمی فاجعه بار، در زمان امپراتور بدنام نرون فوران کرد و شهر را در دریایی از شعله های آتش و هرج و مرج فرو برد. همانطور که آتش در خیابان‌های باریک و ساختمان‌های باستانی موج می‌زد، شایعات و افسانه‌ها به شدت خود شعله‌ها جرقه زدند. آیا این یک تصادف بود یا نرون در حالی که روم می سوخت واقعا ویولون (کمانچه یا چنگ)می زد؟

نرون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۶۴ پس از میلاد، آتش بزرگ رم تقریباً دو سوم شهر را با خاک یکسان کرد. این یک آتش سوزی معمولی نبود: نزدیک به یک هفته قبل از خاموش شدن و شروع دوباره آن می سوخت، و هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چگونه. این آتش احتمالاً بیشتر به خاطر همان چیزی است که امپراتور نرون در آن دست و پا زد. آتش بزرگ رم ممکن است در هاله ای از رمز و راز پنهان شده باشد، اما چیزهایی وجود دارد که ما با اطمینان می دانیم.

مثلا سن امپراتور نرون نرون تنها ۱۶ سال داشت که در سال ۵۴ پس از میلاد رم را به ارث برد، و رهبران نوجوان به طور کلی خبر بدی هستند، چه در حال رانندگی و چه در تاج و تخت. نرون یک مورد استثنایی مثال زدنی بود: کابینه او برای مدتی توانست هوس‌های بی‌رحمانه‌اش را مهار کند، اما زمانی که او مادرش را به قتل رساند، کنترل نرون غیرممکن بود.

بسیاری بر این باورند که آتش بزرگ رم در واقع یکی از این هوی و هوس ها بوده است، اما حتی اگر او دست مستقیمی در آغاز آن نداشته باشد، مطمئناً محیطی مملو از ناآرامی و پارانویا ایجاد کرده است. ما اطلاعات زیادی در مورد آتش سوزی بزرگ رم نداریم، زیرا ظاهراً در آن زمان هیچ کس واقعاً به آن دقت نکرده است. اگر می کردند، آن را نمی نوشتند.

روم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بیشتر تحقیقات در مورد آتش سوزی بزرگ رم از پوبلیوس کورنلیوس تاسیتوس، سناتور رومی که در زمان وقوع آتش سوزی تنها حدود هشت سال داشت، می آید. تاسیتوس در اثر خود از سال ۱۱۶ پس از میلاد، سالنامه، نوشت که آتش‌سوزی‌ها در نزدیکی سیرک ماکسیموس، منطقه‌ای که توسط مغازه‌ها و انبارها احاطه شده بود، شروع شد، اما غروب بادی آتش را از طریق گذرگاه‌های باریک به محله‌های اطراف برد و آتش را از آن منطقه خارج کرد. بسیاری از کالاهای قابل اشتعال در اطراف سیرک در طول مسیر یکی از عوامل اصلی گسترش اتش بودند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *