“آژنگ نیوز”:هتشپسوت، قدرتمندترین فرعون زن مصر باستان که بود؟ نام او به مدت ۳۵۰۰ سال از تاریخ پاک شد – اما اکنون او بازگشته است.

شغل فرمانروایی بر مصر باستان عمدتاً به عنوان کار مردانه در نظر گرفته می شد، با این حال یک زن دارای دستاورد هایی برای شکستن سنت و سلطنت در قرن پانزدهم قبل از میلاد بود. نام او هتشپسوت بود، و در حالی که دستاوردهای ۲۱ ساله او در قدرت، او را در زمره بزرگترین فراعنه مصر قرار می دهد، یک کمپین سانسور قدرتمندانه منجر به این شد که تمام آثار وجودی او بلافاصله پس از مرگش پاک شود. تبلیغات هتشپسوت که به مدت ۳۵۰۰ سال از تاریخ پنهان مانده بود، در تاریخ باستان شخصیت بسیار مهمتری نسبت به کلئوپاترای مشهورتر بود. در طول حکومت خود، پادشاه زن بر ساختمان بناهای تاریخی خیره کننده متعدد – از جمله مجموعه بزرگ تدفین دیرالبحری در نزدیکی دره پادشاهان – نظارت داشت و در عین حال بر یک دوره صلح و رفاه نظارت داشت. با این حال، مشروعیت او برای حکومت بر پایه های متزلزلی استوار بود.

هتشسپوت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هتشپسوت، دختر توتموس اول و همسرش آهموس، پس از ازدواج با برادر ناتنی خود، توتموس دوم، ملکه شد. هنگامی که خواهر و برادر/همسر او در سال ۱۴۷۹ قبل از میلاد درگذشت، پادشاه داغدار به سمت نایب‌ پسرخوانده‌اش توتموس سوم، که برای تصاحب تاج و تخت بسیار جوان بود، منصوب شد. علیرغم اینکه انتظار می‌رفت هنگام بلوغ پادشاه جوان، قدرت را کنار بگذارد، هتشپسوت عقاید دیگری داشت و خود را فرعون اعلام کرد و تا زمان مرگش در سال ۱۴۵۸ قبل از میلاد بر تاج و تخت ماند. برای تقویت ادعای خود در مورد کشتی فرعون، او خود را به عنوان یک مرد در مجسمه ها و نقاشی های دیواری بی شماری با لباس پادشاهی و ریش به تصویر کشیده بود. با این حال این رهبری متخصص او بود که بیشترین نقش را در تقویت موقعیت سلطنتی او داشت. یکی از بزرگترین دستاوردهای او یک سفر بسیار موفقیت آمیز بود که او به سرزمین پونت در نزدیکی دریای سرخ هدایت کرد و با ثروت های ناگفته ای از جمله طلا، عاج و مجموعه ای از حیوانات عجیب و غریب بازگشت.

با این حال، هنگامی که توتموس سوم سرانجام پس از مرگ هتشپسوت فرصت حکومت را پیدا کرد، تمام بناهای تاریخی ساخته شده به افتخار او را نابود کرد و نام او را پاک کرد. علیرغم اینکه یک فرعون موفق نظامی به خودی خود بود، به نظر می‌رسد جانشین هتشپسوت از این که اینقدر منتظر بماند تا جای خود بر تاج و تخت بنشیند خوشحال نبود و مصمم بود دستاوردهای نامادری خود را درزمره افسانه ها بگنجاند. تا اینکه در سال ۱۸۲۲ باستان شناسان سرانجام نام هتشپسوت را در حین رمزگشایی هیروگلیف در دیر البحری دوباره کشف کردند و آنها را قادر ساختند تا آسیب های توتموس سوم را جبران کنند و داستان قدرتمندترین زن مصر باستان را جمع آوری کنند.

در سال ۱۹۰۳، هاوارد کارتر، مصر شناس مشهور جهان، موفق شد تابوت خالی فرعون زن را در دره پادشاهان بیابد، اگرچه هنوز یک قرن دیگر می گذرد تا جسد مومیایی شده او در کف یک مقبره کوچک در همان نزدیکی شناسایی شود. در سال‌های پس از آن، باستان‌شناسان بقایای چندین بنای تاریخی تخریب‌شده با نام هاپشپسوت را یافته‌اند که اغلب به نظر می‌رسد خط کشیده یا پوشیده از نام یک فرعون مرد است. با این حال، در پایان، تنها کاری که توتموس سوم در انجام آن موفق شد، تقویت میراث نامادری قابل توجه خود بود، که به قدرت رسیدن جسورانه او اکنون یکی از برجسته ترین قسمت های تاریخ مصر باستان در نظر گرفته می شود.

مترجم:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *