“آژنگ نیوز”:اختراع چای کیسه ای بیش از صد سال قدمت دارد ومصرف می شود.قبل از چای کیسه ای، یک قوری کامل چای با ریختن آب داغ روی برگ ها در یک صافی تهیه می شد. سارا استون مینویسد که چای کیسهای دو داستان منشأ رقابتی دارد.
اولین مورد با درخواست ثبت اختراع در سال ۱۹۰۱ توسط دو زن از میلواکی، ویسکانسین شروع میشود. روبرتا سی لاوسون و مری مولارن “نگهدار برگ چای” را طراحی کردند. استون می نویسد: «آنها مشکلی را در نحوه دم کردن چای برای هزاران سال شناسایی کرده بودند. ساده ترین راه حل: فقط چای را در فنجانی که می خواهید از آن بنوشید دم کنید. اما آنها باید مطمئن میشدند که برگها فقط در چای شناور نشوند، «که لذت نوشیدنی را از بین میبرد». از این رو کیسه توری ثبت شده آنها وارد بازار شد.
دومی درباره توماس سالیوان، یک تاجر چای است. استون مینویسد: در سال ۱۹۰۸، سالیوان شروع به ارسال نمونههایی از اجناس خود در کیسههای ابریشمی کوچک «به عنوان راهی برای تشویق فروش»برای مشتریانش کرد. اما مشتریان او بلافاصله راحتی دم کردن در این کیسه ها را دیدند. او می نویسد: «کمپین بازاریابی کوچک جواب داد و سفارشات شروع شد، که سالیوان در ابتدا آنها را از طریق ظروف استاندارد چای با برگ پر می کرد. “مشتریانی که از کیسه ها به عنوان تزریق کننده استفاده کرده بودند شکایت کردند و سالیوان به زودی شروع به ارائه چای خود در کیسه کرد.” چای کیسه ای چای را برای همیشه تغییر داد، اما در این تاریخ دیرهنگام نمی توان دقیقاً دانست که چه تأثیری لاوسون و مولارن یا سالیوان داشته است.
او می نویسد: «در حالی که به نظر می رسد یک تاجر چای به نام توماس سالیوان وجود داشته است که به محبوبیت فروش چای در کیسه های تک نفره کمک کرده است، شواهد مستند زیادی برای اثبات بخش های جداگانه داستان سالیوان وجود ندارد. اما در مجموع چیزی که می توان گفت این است که چای کیسه ای محصول اوایل قرن بیستم است.
فلورانس فابریکانت برای نیویورک تایمز می نویسد: در دهه ۱۹۲۰، کیسه یک روش کاملاً ثابت برای نوشیدن چای در آمریکا بود. اما پس از آن نام بدی به خود گرفت: فابریکانت مینویسد: «شرکتها شروع به کاهش کیفیت کردند و خیلی زود کیسههای کاغذی کوچک با پایینترین درجههای چای پر شدند. «مصرفکنندگان مخالفت نکردند. در واقع، آنها از این واقعیت خوششان میآید که ذرات کوچک موجود در چای کیسهای تنها به چند ثانیه در آب داغ نیاز دارند تا مایعی با رنگ عمیق و طعم قوی تولید کنند.
استون می نویسد که راحتی کیسه های چای باعث شد آنها در ایالات متحده محبوب شوند. و هنگامی که دهه ۱۹۵۰ فرا رسید و راحتی را به عنوان یک ارزش داخلی تثبیت کرد، او می نویسد: “چای کیسه ای محبوبیت بسیار زیادی داشت.” این موضوع حتی شامل بریتانیا نیز می شود، جایی که چای کیسه ای آنچنان محبوب نبود. احتمالاً زیاد به چای کیسه ای فکر نمی کنید. اما همانطور که لذت یک فنجان چای نشان می دهد، این چیزهای کوچک هستند که اهمیت دارند.
مترجم:علی محرابی
گروه تاریخ