“آژنگ نیوز”:ریشه اولین کتابخانه فنلاند در محل قرائت و کتابخانه دادگاه استیناف واسا بوده است که توسط برخی از اعضای دادگاه استیناف واسا در سال ۱۷۹۴ میلادی برای “سرگرمی خود و گذراندن زمان” تأسیس شده بود. سایر شهروندان نیز با پرداخت هزینه ای ناچیز مجاز به استفاده از کتابخانه شدند.

فنلاند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آنجایی که این کتابخانه برای همه باز بود، منصفانه است که بگوییم آغاز کار کتابخانه عمومی در فنلاند بود. اولین کتابخانه های به اصطلاح محلی یا شهرداری در دهه های ۱۸۳۰ و ۴۰ تأسیس شد. اینها را می توان پیشینیان واقعی کتابخانه عمومی مدرن فنلاند دانست.

موقعیت ژئوپلیتیک فنلاند بین سوئد و روسیه بر کل جامعه تأثیر گذاشته است، تاریخ و فرهنگ آن و مؤسسه کتابخانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. فنلاند به طور سنتی یک کشور دو زبانه بوده است (فنلاندی حدود ۹۴٪ و فنلاندی-سوئدی حدود ۶٪). از لحاظ تاریخی فنلاند ابتدا یک استان سوئد برای حدود هفتصد سال بود و سپس یک دوک نشین بزرگ خودمختار روسیه تزاری از سال ۱۸۰۹ تا اعلام استقلال در سال ۱۹۱۷ بود. روزنامه ها و همچنین مدارس و کتابخانه های عمومی در طول قرن نوزدهم به عنوان یک نتیجه از آرمان های استقلال و تمایل به شکل گیری و ارتقای هویت ملی و نیاز به ارتقای سطح عمومی آموزش تاسیس شد.

کتابخانه 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از ایده های بنیادی و اساسی ایدئولوژی کتابخانه در فنلاند این است که با همه مردم باید یکسان رفتار شوند. اهداف و اهداف کتابخانه های عمومی در طول ۱۵۰ سال گذشته تغییر نکرده است، یعنی دسترسی آزاد به اطلاعات و تجارب ادبی برای همه. این اهداف و ایده های اساسی تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله نیاز به ارتقای سطح عمومی آموزش، تقاضا برای برابری و غیره قرار گرفته است.

از سال ۱۹۲۸، استفاده و امانت دادن از مجموعه های کتابخانه، به هر شکلی که باشد، طبق قانون رایگان بوده است. امروزه سیستم کتابخانه فنلاند یک شبکه سازمان یافته و تعاملی است که بر اساس استفاده گسترده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه های اطلاعاتی استوار است.

کتبخانه فنلاند1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتابخانه‌های شهری/عمومی، پژوهشی، تخصصی و همچنین کتابخانه‌های مؤسسات آموزشی مختلف بخشی از شبکه‌های خدمات اطلاعاتی ملی و بین‌المللی هستند. شایان ذکر است که کتابخانه‌های عمومی و پژوهشی با هم همکاری نزدیکی دارند و کتابخانه‌های عمومی و پژوهشی برای همگان رایگان است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *