“آژنگ نیوز”: بنیانگذار ورزش یوگا درگذشت.در چنین روزی در سال ۲۰۱۴ میلادی معلم هندی B.K.S. آینگار که به رواج یوگا (نظام فلسفه هند) در غرب کمک کرد، در سن ۹۵سالگی درگذشت.

آینگار در خانواده ای بزرگ فقیر به دنیا آمد. او که کودکی بیمار بود، از انبساط شکم رنج می برد و نمی توانست سرش را صاف نگه دارد. وضعیت جسمانی او باعث خنده او در میان همسالانش شد و بی دوستی او مانع پیشرفت تحصیلی او شد. در حالی که هنوز در سنین نوجوانی خود بود، برای تسکین به یوگا روی آورد، اگرچه در تلاش برای تسلط بر ۲۰۰ حالت یوگا (آسانا) بدون تحمل درد جسمی شدیدی نبود. درد زمانی که او با نشان دادن آساناها شروع به جلب توجه کرد، تسکین یافت.

یوگا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یوگا، یکی از شش نظام (دارشان) فلسفه هند است و تأثیر آن در میان بسیاری دیگر از مکاتب فکری هندی گسترده بوده است. متن اصلی آن یوگا سوتراهای پاتانجلی (حدود قرن دوم قبل از میلاد یا قرن پنجم پس از میلاد) است. جنبه‌های عملی یوگا نقش مهم‌تری نسبت به محتوای فکری آن دارد، که عمدتاً مبتنی بر فلسفه سامخیا است، با این تفاوت که یوگا وجود خدا را فرض می‌کند که الگوی مشتاقی است که به دنبال رهایی معنوی است. یوگا با سامخیا معتقد است که دستیابی به رهایی معنوی (موکشا) زمانی اتفاق می افتد که روح (پوروشا) از اسارت ماده (پراکریتی) که ناشی از جهل و توهم است رها شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *