آژنگ نیوز”:کتاب اسطوره و آیین پرستش در خاور نزدیک باستان / یک بررسی باستان‌شناختی و مستند منتشر شد.

نویسنده:ادوین الیور جیمز

ترجمه بهاره مؤمنی

چاپ اول ۱۴۰۳، انتشارات فرهامه

قطع رقعی، ۳۲۲صفحه، جلد شومیز

قیمت: ۴۰۰۰۰۰تومان

اسطوره - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

انبوهی از اشیاء جدید به دست آمده از طریق کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی اخیر از خاور نزدیک باستان، و کشف، رمزگشایی و ترجمه تعداد زیادی از متون که تاکنون ناشناخته بوده‌اند، باعث شناخت بهتر و درک روشن‌تری از اسطوره و آیین در این منطقه مهم، از دوران ماقبل تاریخ تا پایان عصر برنز شده است.

در ربع آخر قرن حاضر، توجه زیادی، به ویژه توسط گروهی از دانشمندان برجسته اسکاندیناوی، به مجموعه‌ای از باورها و اعمال مشخص، معطوف شده است؛ مجموعه‌ای از باورها و اعمال که به نظر می‌رسد در هزاره دوم پیش از میلاد و قبل از آن، با محوریت جشن سالانه و سلطنت مقدس، پایه‌گذاری شده بودند.

در تحقیقات پیشین، بر «الگوی» مستحکم موجود در این نوع از اسطوره‌ها و آیین‌های پرستش تأکید شده است، اما، توجه چندانی به تفاوت‌های بین دیدگاه‌ها و رویکردهای بین‌النهرین و مصر در این زمینه نشده است.

در اینجا، همان‌طور که پروفسور فراتکفورت به درستی اذعان داشته است، این‌که این تفاوت‌ها و شباهت‌ها به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرند، اهمیت بسزایی دارد، خواه در قالب مجموعه‌ای از باورها و اعمال مشترک تفسیر شوند خواه نه. علاوه بر این، باید پذیرفت که هر چقدر هم که اسطوره و آیین با هم پیوند نزدیکی داشته باشند، اسطوره به هیچ وجه همیشه بخش گفتاری یک آیین مذهبی نبوده است؛ و هنگامی که این دو با هم به‌عنوان یک موجودیت مطرح می‌شوند، اغلب می‌توان در این بین یک عنصر شناختی را تشخیص داد. گرچه در مجموع به نظر می‌رسد که جنبه آیینی مقدم‌تر و اساسی‌تر است، اما مجموعه‌ای قابل توجهی از اسطوره‌ها در بستری غیرمذهبی رخ داده‌اند.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *