“آژنگ نیوز”:گنج اکسوس مجموعه ای از ۱۸۰ اثر باستانی از فلزات گرانبها، مربوط به امپراتوری هخامنشی (حدود ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) است که بین سال های ۱۸۷۶ در کرانه شمالی رودخانه اکسوس در نزدیکی شهر تخت سنگین در تاجیکستان کشف شد.

بخش عمده ای از این مجموعه در حال حاضر در موزه بریتانیا، لندن نگهداری می شود. گمان می‌رود که این گنج زمانی متعلق به معبدی بوده است – احتمالاً معبدی در نزدیکی آن – که غارت شد و گنجینه آن دفن شد تا بعداً بازیابی شود. برعکس، این امکان وجود دارد که گنج از معبدی گرفته شده و برای جلوگیری از چنین غارتی پنهان شده باشد.

اکسوس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

منشأ اصلی مجموعه ناشناخته است، زیرا مکان دقیقی که در آن یافت شده، اینکه چه کسی آن را پیدا کرد و یافته اصلی ممکن است از چه چیزی تشکیل شده باشد، ناشناخته است. ارتباط گنج با یک معبد توسط ۵۱ پلاک نذری با ورق طلا که بخشی از مجموعه را تشکیل می دهد و توسط برخی از مجسمه ها/تندیس هایی که نشان دهنده شخصیت های مذهبی قرار داده شده در مکان های مقدس است، پیشنهاد می شود. این امکان وجود دارد – اگرچه به هیچ وجه قابل اثبات نیست – که گنج توسط آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی (بزرگ، حدود ۲۳۳-۱۸۷ ق. م.) پس از شکست وی از روم در نبرد منیزیا در سال ۱۹۰ قبل از میلاد، از معبدی غارت شده باشد. .

به دنبال این واقعه و معاهده آپامئا در سال ۱۸۸ پیش از میلاد، روم بار غرامت جنگی سنگینی را بر دوش سلوکیان گذاشت که آنتیوخوس سوم برای پرداخت آن تلاش کرد و بنابراین به غارت معابد گنجینه آنها متوسل شد. آنتیوخوس سوم در واقع در سال ۱۸۷ قبل از میلاد در حالی که مشغول این نوع فعالیت بود کشته شد. گنج اوکسوس می‌توانست در میان غارت‌هایی باشد که در این زمان برده شده و در نزدیکی قلعه تخت کواد بر روی اکسوس در نزدیکی شهر تخت سنگین دفن شده باشد – که یک ایستگاه کشتی مستند بود و هر کسی به راحتی آن را به خاطر می‌آورد. دفن احتکار – اما این حدس و گمان است. اگرچه برخی از محققان این یافته را جعلی به چالش کشیده اند – به ویژه محقق آمریکایی اسکار موسکارلا در سال ۲۰۰۳میلادی – اجماع عمومی بر این است که اصیل است، قدمت آن به دوره هخامنشی می رسد و نماینده برخی از بهترین هنرهای متالورژی از آن زمان است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *