“آژنگ نیوز”:ماتناداران مجموعهٔ فرهنگی از موزه، گالری هنری، تالار همایش و… در قلب ایروان، پایتخت ارمنستان، گنجینهٔ ارزشمندی از نسخه‌های خطی، عکس‌های قدیمی و آثار هنری دربارهٔ ایران در بر دارد و به نمایش می‌گذارد.

موزه ارمنستان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ماتناداران مجموعهٔ فرهنگی از موزه، گالری هنری، تالار همایش و… در قلب ایروان، پایتخت ارمنستان، گنجینهٔ ارزشمندی از نسخه‌های خطی، عکس‌های قدیمی و آثار هنری دربارهٔ ایران در بر دارد و به نمایش می‌گذارد.

موزه ارمنستان۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب جغرافیای بطلمیوس (دربردارندهٔ جغرافیای ایران باستان)؛ آثار موسی خورنی [ارمنی: خورنتسی]، تاریخ‌نگار و جغرافی‌نگار سدهٔ ۵م که جغرافیای ایران باستان را به‌تفصیل نگاشته؛ الاعجاز و الایجاز اثر ابومنصور ثعالبی نیشابوری؛ شاهنامهٔ فردوسی به‌نثر؛ منظومهٔ یوسف و زلیخا اثر عبدالرحمان جامی؛ تاریخ جهانگشای نادری اثر میرزا مهدی‌خان استرآبادی؛ و دست‌نوشته‌هایی به‌زبانهای ایران بزرگ فرهنگی، از جمله جغتایی و لکی؛ از نسخ خطی ماتناداران هستند.

موزه ارمنستان۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ماتناداران در ایروان ارمنستان، افزون بر نسخ پرشمار خطی ایرانی، گنجینه‌ای از عکسهای تاریخی ایران نیز در بر دارد و به نمایش می‌گذارد.

آنتوان‌خان سِوروگین، عکاسباشی نامدار ناصرالدین شاه قاجار، مهمترین عکاس این بخش از ماتناداران است و عکسهای تاریخی او از ایران، نقشی پررنگ در این بخش از موزه دارند.

موزه ارمنستان۶ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

افزون بر سوروگین، آثار بسیاری نیز از دمیتری اِرمانکُف، عکاس نامدار روسی، در ماتناداران به نمایش درآمده که بخش عمدهٔ آن هم از ایران است.

بسیاری از آثار به نمایش درآمده در ماتناداران هدیهٔ ارامنهٔ نیکوکار از سراسر جهان است.

لوریس چکناوریان ، آهنگساز نامدار و جهانی ایران، نیز در شمار شخصیت‌های فرهنگی اهداکنندهٔ آثار به ماتناداران است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *