“آژنگ نیوز”:مهاجرت از تهران در دوره احمد شاه در سال ۱۳۳۳قمری و ۱۲۹۴ خورشیدی صورت گرفت. عکس مندرج در این صفحه در زمان بین شوال ۱۳۳۳ قمری و محرم سال ۱۳۳۴ قمری گرفته شده است یعنی زمانی که مذاکرات سری بین دولت ایران و وزیر مختار آلمان در ایران در جریان بود.یکی دوهفته بعد از گرفتن این عکس مهاجرت اتفاق افتاد و اغلب نمایندگان مجلس شورای ملی که در این عکس هستند از تهران خارج شدند.

مهاجرت تهران - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

افراد حاضر در تصویر.۱.ملک الشعرای بهار ۲.عدل الملک حسین دادگر ۳.امیر محتشم بختیاری ۴.اسداله میرزا شهاب الدوله شمس ملک ۵.مغرور میرزا موثق الدوله ۶.مستوفی الممالک رییس الوزرا ۷.موتمن الملک حسین پیر نیا رییس مجلس شورای ملی ۸.میرزا محمد صادق طباطبایی ۹. سلیمان میرزا اسکندری۱۰.ادیب السلطنه میرزا حسین خان سمیعی ۱۱.حاجی میرزا حسین کرمانشاهی ۱۲.فرج اله خان آصف سردار معظم کردستانی ۱۳.شکراله خان قوام الدوله ۱۴. دکتر قزل ایاق خان۱۵.مشارالدوله حکمت .

در این زمان در میان عموم مردم اخباری مبنی بر انعقاد یک معاهده سری میان ایران و آلمان شایع بود. تا به این وسیله آنها از یورش روسیه و تعدی انگلیس به ایران جلوگیری کنند. اما به ناگهان شایعه شد که قوای روس از شمال ایران وارد بندر انزلی شده و پس از استقرار در قزوین تا نزدیکی شهر تهران نیز حرکت کرده اند. ترس از تصرف تهران باعث شد که احمد شاه تصمیم به خروج از تهران گرفته و پایتخت را هم به اصفهان منتقل کند. اما قبل از احمد شاه تعداد زیادی از رجال تهرانی ازجمله آنهایی که طرفدار آلمان بودند با تحریک و حمایت سفارت آلمان از تهران به طرف شهر ری و قم حرکت کردند.

اما چند روز بعد مشخص شد احمد شاه با وعده هایی که دولت انگلیس مبنی بر جلوگیری از ورود نیروهای روس به تهران و حمایت مالی برای پرداخت بدهی های ایران به روسیه داده است از مهاجرت از تهران منصرف شده است. به همین جهت به تدریج آنانی هم که از تهران رفته بودند به این شهر بازگشتند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *