“آژنگ نیوز”:محققان دریافتند که یک لوح گلی یافت شده در ترکیه در واقع یک رسید ۳۵۰۰ساله است که شخصی فروش مبلمان را روی آن ثبت کرده است. این سند به خط میخی نوشته شده است – یک خط باستانی خاورمیانه – وجزئیات خرید میز، صندلی و چهارپایه چوبی توسط خریدار ناشناسدر آن ثبت شده است.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور، حفاری ها این لوح را در حین کار ساخت و ساز در ریحانلی، یکی از شهرهای جنوبی ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه کشف کردند. همانطور که مهمت ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری در این بیانیه می گوید، لوح تازه کشف شده، سیستم های اقتصادی و دولتی اواخر عصر برنز آناتولی، سرزمینی بین دریای سیاه و مدیترانه که اکنون توسط ترکیه اشغال شده است، راروشن می کند. طول این لوح نزدیک ۴ سانتیمتر و وزن آن کمتر از۳۰گرم است، قدمت آن به قرن ۱۵ قبل از میلاد برمی گردد.وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه کریستل تیاندرا از لایو ساینس گزارش می دهد که فهرست مبلمان این تبلت به زبان منقرض شده آکدی، یکی از قدیمی ترین زبان های سامی شناخته شده نوشته شده است.با این زبان از هزاره سوم قبل از میلاد صحبت می شد. تا قرن اول پس از میلاد مسیح، و محققان آن را در قرن نوزدهم رمزگشایی کردند. زبان اکدی به خط میخی نوشته شده بود، سیستمی که توسط سومریان اختراع شد و شامل حکاکی پیکتوگرام ها و نمادها در خاک رس با قلم نی است. خط خاص اکدی شامل ۶۰۰ علامت بود. برخی از نشانه ها برای کل کلمات، برخی برای تک هجاها بودند.

لوج - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خط میخی قدیمی ترین شکل نوشته شده در جهان است. مشخصه آن گوه‌های متمایز و اغلب گوه‌ای شکل بود که در خاک رس مرطوب بریده شده بودند. بسیاری از نمونه‌های باقی‌مانده از این عمل – مانند لوحی که اخیراً پیدا شده است – سوابق اداری فروش هستند. یکی دیگر از لوح های کمی جدیدتر به خط میخی در مجموعه Met که مربوط به سال ۲۰۳۹ قبل از میلاد است، فروش تعدادی از گوسفند، میش و بز را مستند می کند.این لوح در حین کار ساخت و ساز در ریحانلی در جنوب ترکیه کشف شد. محققان این لوح را در محوطه باستانی آلالاخ ریحانلی، که شهری شکوفا در هزاره دوم پیش از میلاد – عصر برنز – بود، پیدا کردند. همچنین به عنوان تل آچانا شناخته می شود، آلالاخ پایتخت پادشاهی موکیش و بزرگترین سکونتگاه منطقه بود که توسط مردم آموری از غرب بین النهرین اشغال شده بود. همانطور که ارسوی در یک پست ترجمه شده در X می نویسد، وزارت فرهنگ و گردشگری با دقت در تلاش است تا میراث غنی آناتولی را برای نسل های آینده حفظ کند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *