“آژنگ نیوز”:کانال سوئز ملی شد. در چنین روزی در سال ۱۹۵۶میلادی ، جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر کنترل کانال سوئز را به دست گرفت و آن را ملی کرد .پس از آن جرقه‌ای را آغاز کرد که بعداً منجر به اشغال بخش‌هایی از مصر توسط نیروهای فرانسوی، بریتانیایی و اسرائیلی برای مدت کوتاهی شد.

سویز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جمال عبدالناصر، رئیس جمهور مصر، ملی شدن شرکت کانال سوئز، را از سلطه شرکت مشترک بریتانیا و فرانسه اعلام کرد که آنها مالک و اداره کننده کانال سوئز از زمان ساخت آن در سال ۱۸۶۹ بودند.اعلام ناصر پس از ماه ها تنش های سیاسی فزایندهبین مصر، انگلیس و فرانسه اعلام شد.اگرچه ناصر وعده غرامت کامل اقتصادی برای شرکت ارائه کرد، امادولت‌های بریتانیا و فرانسه که مدت‌ها به مخالفت ناصر با ادامه نفوذ سیاسی خود در منطقه مشکوک بودند، از ملی‌سازی خشمگین شدند. رهبر مصر، به نوبه خود، از آنچه به عنوان تلاش اروپا برای تداوم سلطه استعماری خود می‌دانست، خشمگین بود.

در نهایت نیزنیروهای فرانسوی و بریتانیایی به اسرائیلی ها پیوستند که به روابط آنها با ایالات متحده آسیب رساند و تقریباً اتحاد جماهیر شوروی را نیز وارد درگیری کرد. در پایان، مصر پیروز شد و دولت های بریتانیا، فرانسه و اسرائیل نیروهای خود را در اواخر سال ۱۹۵۶ و اوایل ۱۹۵۷ خارج کردند. این رویداد یک رویداد مهم در میان ابرقدرت های درگیر درجنگ سرد بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *