“آژنگ نیوز”:المپیک پاریس زندگی فرانسوی ها را تغییر میدهد.زیرا این بازی‌ها با پذیرش مفهوم «بیشتر انجام دادن با کمتر»، اولین بازی‌هایی هستند که به طور کامل با دستور کار المپیک ۲۰۲۰، نقشه راه استراتژیک کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای شکل دادن به آینده جنبش المپیک و بازی‌ها برای ساخت آن‌ها همسو می‌شوند.

شعارها عبارتند از: پایدارتر، مقرون به صرفه تر و هماهنگ با نیازهای شهرها و جوامع میزبان. دستور کار المپیک ۲۰۲۰ چندین توصیه از جمله استفاده از مکان های موجود و موقت، کاهش انتشار کربن و ترویج منابع انرژی پایدار ارائه کرده است.

در اینجا به نحوه اجرای برخی ازبرنامه های نوین پاریس ۲۰۲۴ اشاره می شود.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

برگزارکنندگان پاریس ۲۰۲۴تمرکز لیزری بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارند. این بازی‌ها در مقایسه با میانگین لندن ۲۰۱۲ و ریو ۲۰۱۶، ۵۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش می‌دهند و با توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوا همسو می‌شوند. این رویداد برای همه انتشار کربن (حوزه های ۱، ۲ و ۳)، شامل انتشار مستقیم، غیرمستقیم و سفر تماشاگران، محاسبه می شود.

المپیک 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مکان های برگزاری یکی از جنبه‌های کلیدی استراتژی پایداری و کاهش کربن پاریس ۲۰۲۴، استفاده از مکان‌های موجود یا موقت است که ۹۵ درصد از کل مکان‌ها را تشکیل می‌دهند. این ابتکار برای کمک به کاهش ردپای کربن بازی ها به نصف و همسو با توصیه IOC برای به حداقل رساندن ساخت و سازهای جدید بسیار مهم است. از ورزشگاه نمادین ۸۰۰۰۰ نفری «استاد دو فرانس» در سن دنی – محل ورزش‌های دو و میدانی، پارا دو و میدانی و راگبی هفت تا ورزشگاه سنت کوئنتین، که میزبان مسابقات دوچرخه‌سواری خواهد بود، ۹۵ درصد مکان‌های المپیک امکاناتی هستند که یا از قبل وجود داشته‌اند. یا به طور موقت مونتاژ شده اند و برای استفاده مجدد در آینده پس از بازی ها برچیده می شوند.

مکان های جدید برای پاسخگویی به نیازهای محلی ساخته شده اند که اصل کاهش و استفاده مجدد را در بر می گیرد. هم مرکز ورزش های آبی و هم دهکده المپیک پاریس ۲۰۲۴ در حومه شمال شرقی پاریس، جایی که برخی از محله های کم سرمایه گذاری شهر واقع شده اند، ساخته شده اند.

آبزی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مرکز آبی

این مکان ورزشی مخصوص مسابقات شنا و شیرجه دارای سقف پانل خورشیدی ۴۶۸۰ متر مربعی است که حدود ۲۰ درصد از برق مورد نیاز محل برگزاری را تامین می کند. دارای صندلی های ساخته شده از درب بطری های پلاستیکی بازیافتی است.همچنین از مواد بیولوژیکی مانند چوب فرانسوی برای قاب و ساختار استفاده میشود. دارای یک سقف مقعر برای گرم کردن طبیعی هوا، کنترل سطوح رطوبت و کاهش مقدار فضایی که باید گرم شود. اثرات زیست محیطی را با فیلتر هوای بیرون کاهش می دهد. محوطه ورزشگاه نیز شامل ۱۰۲ درخت کاشته شده برای ایجاد فضای سبز، ایجاد سایه و جذب گونه های جانوری نیز هست.

انرژی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دهکده المپیک:

با کاهش ۳۰ درصدی کربن در مقایسه با سازه های معمولی فرانسوی ساخته شده است. ۹۴ درصد از مواد از ساختارشکنی بازیافت شد. ۱۵ درصد از مصرف برق محله آینده از طریق انرژی فتوولتائیک از صفحات خورشیدی روی پشت بام ها تامین می شود. مصالح ساختمانی شامل چوب و پلاستیک بازیافتی می‌شد که تمام چوب‌ها از جنگل‌های اداره‌شده با محیط زیست، از جمله حداقل ۳۰ درصد چوب فرانسوی تهیه شد. به جای تهویه مطبوع سنتی از سیستم خنک کننده زمین گرمایی استفاده می کند. دارای نماهای عایق بندی شده، کف های خنک کننده و فضاهای سبز برای اطمینان از اختلاف دمای حداقل ۶ درجه سانتیگراد در مقایسه با شرایط بیرونی، قابل انطباق با شرایط آب و هوایی برآورد شده در سال ۲۰۵۰ است. ۶ هکتار فضای سبز از جمله ۱.۲ هکتار زمین باز را برای ایجاد جزایر خنک و کاهش دمای ساختمان فراهم می کند. شامل ۱۰۰۰ درخت بزرگ و نزدیک به ۸۰۰۰ درخت و درختچه جوان، عمدتاً از گونه های گیاهی بومی است.

انرژی

پاریس ۲۰۲۴ از ۱۰۰ درصد انرژی های تجدیدپذیر که به صورت محلی استفاده می شود، استفاده خواهد کرد و تعهد خود را به پایداری تقویت می کند. همه مکان‌ها به شبکه متصل هستند، و آنها را قادر می‌سازد تا از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون نیاز به ژنراتورهای دیزلی موقت استفاده کنند – که به طور قابل توجهی ردپای کربن را کاهش می‌دهد. پنل های خورشیدی در مرکز ورزش های آبی و دهکده المپیک نصب شده اند تا از انرژی خورشیدی استفاده کنند. علاوه بر این، سیستم های خنک کننده زمین گرمایی در دهکده المپیک به جای تهویه مطبوع سنتی استفاده می شود که بهره وری انرژی را بیشتر می کند.

غذا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

غذا

این بازی‌ها بر شیوه‌های غذایی پایدار تأکید دارند: مقدار غذای گیاهی برای تماشاگران دو برابر می شود تا ردپای کربن وعده های غذایی به نصف کاهش یابد. کاهش ۵۰ درصدی پلاستیک های یکبار مصرف در پذیرایی. استفاده مجدد از ۱۰۰ درصد تجهیزات و زیرساخت های پذیرایی پس از بازی ها. نصب آبنماهای نوشیدنی توسط شریک جهانی المپیک کوکاکولا تامین می شود. نقاط آب آشامیدنی رایگان در دسترس همه خواهد بود و تماشاگران اجازه خواهند داشت بطری های قابل استفاده مجدد را به سالن بیاورند – این اقدام آخر یک حرکت استثنایی از مقررات فرانسه فرانسه است.

حمل و نقل

همه مکان های پاریس ۲۰۲۴ با حمل و نقل عمومی قابل دسترسی هستند. این رویکرد نه تنها انتشار کربن را کاهش می دهد، بلکه گزینه های تحرک پایدار را برای جامعه ترویج می کند. ۸۰درصد سالن‌ها در شعاع ۱۰ کیلومتری دهکده المپیک قرار دارند. شبکه ای به طول ۴۱۸ کیلومتر از خطوط دوچرخه سواری، شامل ۸۸ کیلومتر مسیرهای حفاظت شده جدید. پارک دوچرخه برای تماشاگران در همه مکان های مسابقه در منطقه ایل دو فرانس است. کاهش ۳۷ درصدی ناوگان المپیک در مقایسه با بازی های قبلی. استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، هیبریدی و هیدروژنی ارائه شده توسط شریک المپیک جهانی تویوتا از دیگر ویژگیهای سیستم حمل و نقل است.

حمل و نقل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اقتصاد دایره ای

کاهش، اجاره و استفاده مجدد پاریس ۲۰۲۴ با به حداقل رساندن استفاده از منابع جدید و تضمین زندگی دوم برای تجهیزات و کالاها، بیانگر تعهد به اقتصاد چرخشی است: نقشه برداری دقیق از منابع مورد نیاز و موجود برای به حداقل رساندن استفاده از منابع جدید و کنترل چرخه عمر آنها قبل، حین و بعد از بازی ها اقدام بعدی است. تا به امروز، عمر دوم برای ۹۰درصد تجهیزات و کالاها تضمین شده است. میزان مبلمان از ۸۰۰۰۰۰ مورد به ۶۰۰۰۰۰ مورد کاهش یافته است، زیرا محاسبات ردپای مواد و استفاده از منابع موجود است. سه چهارم وسایل ورزشی توسط فدراسیون های ورزشی اجاره یا تامین می شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *