آژنگ نیوز”: نشست شب کمال‌الملک به میزبانی نشریه بخارا برگزار می شود. به مناسبت انتشار کتاب «یادنامۀ کما‌ل‌الملک» (مجموعه مقالات و جستارها دربارۀ زندگی و آثار استاد، به کوشش علی دهباشی و بهنام داراب شباهنگ) که از سوی نشر دانیار منتشر شده است، هفتصد و پنجاه و هشتمین شب از شب‌های مجلۀ بخارا به یادبود استاد کمال‌الملک اختصاص یافته است.

کمال الملک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۳ با سخنرانی آیدین آغداشلو، جواد طوسی، کیانوش معتقدی و علی دهباشی در گالری فریا/ هتل اسپیناس با همکاری «مشاور هنری نامی» برگزار خواهد شد. همچنین بخشی از فیلم «کمال‌الملک» ساختۀ علی حاتمی به نمایش درخواهد آمد. در بخشی دیگر از مراسم تندیس کمال‌الملک، که توسط موزۀ تمبرهای مشاهیر ایران ساخته شده است، رونمایی می‌شود.

محمد غفاری ملقب به کمال‌الملک، یکی از تأثیرگذارترین نقاشان در تاریخ هنر ایران است. او که در جوانی اصول اولیۀ نقاشی را نزد پدرش میرزا بزرگ غفاری آموخت، پس از مهاجرت به تهران به مدرسۀ دارالفنون رفت و در نهایت به نقاشخانۀ سلطنتی راه یافت. دوران شکوفایی «نقاشباشی» همزمان بود با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و در طول دو دهه، تابلوهای ارزشمندی از ابنیۀ سلطنتی، چشم‌اندازهای طبیعی و پرتره‌هایی از رجال سیاسی ایران نقاشی کرد. در اواخر دورۀ ناصری لقب «کمال‌الملک» را دریافت کرد و پس از مرگ ناصرالدین شاه، به فرنگ رفت تا سبک تازه‌ای از نقاشی را بیاموزد. بعد از چند سال به ایران بازگشت و در نهایت توانست نخستین آکادمی جدید آموزش هنر در ایران را با عنوان «مدرسۀ صنایع مستظرفه» بنیان‌گذاری کند.

گالری فریا: سعادت‌آباد، میدان بهرود، هتل اسپیناس پالاس، ورودی دوم

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *