“آژنگ نیوز”:پادشاهی مصر با کودتا سرنگون شد .در چنین روزی در سال ۱۹۵۲، افسران آزاد، یک گروه نظامی ناسیونالیست به رهبری سرهنگ جمال عبدالناصر، کودتایی را طراحی کردند که فاروق اول پادشاه مصر را سرنگون کرد و به سلطنت پایان داد و ناصر را به قدرت رساند.

جمال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اعضای افسران آزاد توسط جمعیت در قاهره در سال۱۹۵۳مورد استقبال قرار گرفتند. ایستاده در اتومبیل، از چپ به راست: یوسف صدیق، صلاح سالم، جمال عبدالناصر و عبداللطیف بغدادی.

کودتای نظامی بدون خونریزی به ویژه مهم بود زیرا راه را برای تبدیل مصر از یک پادشاهی به یک جمهوری هموار کرد. در سال‌های منتهی به آنچه بعدها «انقلاب ۲۳ ژوئیه» نامیده شد، ناسیونالیسم عربی در مصر در حال افزایش بود. ارتش مصر در جنگ خود برای حمایت از فلسطینیان در برابر اشغالگری اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به درستی تجهیز نشده بود و پادشاه به خاطر نارسایی های آن مقصر شناخته شد. فاروق اول همچنین به دلیل داشتن سبک زندگی اسراف‌آمیز و تن دادن به اشغال کشور توسط بریتانیا که در آن زمان حدود ۷۰ سال به طول انجامیده بود مورد انتقاد قرار داشت.

تعدادی از وقایع در سال ۱۹۵۲ رخ داد که حکومت پادشاه را تضعیف کرد. از جمله حمله ۲۵ ژانویه توسط نیروهای انگلیسی به استان اسماعیلیه برای خلع سلاح پلیس محلی به منظور حفظ اقتدار بر منطقه کانال. در این حمله ده ها افسر کشته شدند. این حادثه منجر به تظاهرات گسترده علیه انگلیسی ها در سراسر مصر شد و این تاریخ بعداً به عنوان روز ملی پلیس شناخته شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *