اتاق تجارت یکی از ارکان مهم اقتصادی دوره حکومت رضا شاه بود.این مرکز وظیفه تنظیم کلیه روابط اقتصادی را بر عهده داشت و در شانزدهم مهر ۱۳۰۵ شمسی آغاز به فعالیت کرد. اولین جلسه آن، به ریاست محمدحسین امین‌الضرب در روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۰۹ تشکیل شد. از تصمیمات مهم آن، تنظیم نظام‌نامه اتاق بود.

بوذرجمهری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سرتیپ بوذرجمهری

اما در حقیقت ریاست اداره اتاق کشوربر عهده ریاست اتاق تهران بود که این مسئولیت بر عهده سرتیپ بوذرجمهری وزیر تجارت و فلاحت و فواید عامه بود.

جلسات این اتاق به صورت مستمر برگزار میشد .در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در جلسات اعضای اتاق با حضور ریاست و معاونت وزارت فواید عامه تشکیل میشد.(تصویر زیر)

اتاق جلسه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اعضای اتاق نیز از چهره های مشهور سیاسی و اقتصادی بودند.مانند: عبدالحسین نیکپور ،حاجی محمد تقی کتاب فروش ،آقا محمد رضا تهرانچی، حاجی محمد حسین بلور فروش، میراز علی خان وکیل و…عده ای دیگر که در تصویر زیر آنها دیده می شوند.

اتاق تجارت سال1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در تصویر بالا حاجی امین الضرب به واسطه حضور در پاریس در میان اعضا حضور ندارد.اتاق تجارت در سال ۱۳۰۷ خورشیدی تصمیمات مهمی در زمینه اداره امور اقتصادی کشور اتخاذ کرد .یکی از این تصمیمات صدور تصدیق نامه برای مسافرت بود.در این زمان برخی از افراد در کشورهای خارجی خود را تاجر ایرانی جا میزدند. به همین جهت اتاق تجارت تهران طی مصوبه ای در سال ۱۳۰۷ خورشیدی اعلام کرد:تجار ایرانی باید دارای تصدیقنامه ای مبنی بر صحت عملیات و هویت خود در زمینه تجارت از اتاق تجارت دریافت دارند. این اوراق چاپی به مهر اتاق تجارت و امضا رییس صادر میشد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *