“آژنگ نیوز”: آخوندک داخل کهربا متعلق به بیش از بیست میلیون سال قبل است. این قطعه بکر کهربا که از جمهوری دومینیکن آمده است، منظره نادری از این آخوندک باورنکردنی را به نمایش می گذارد.

آخوندک ( مانتیس ) با سر مثلثی شکل، چشم های برآمده و گردن انعطاف پذیر به وضوح در نمونه استثنایی رزین درخت فسیل شده قابل مشاهده است. اندازه این قطعه ۱:۵۶در ۳:۰۰ سانتیمتر است.این قطعه کهربا ، در سال ۲۰۱۶از طریق حراج هریتیج به قیمت ۶۰۰۰ دلار فروخته شد.

آخوندک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خود کهربا از درخت منقرض شده Hymenaea protera که یک درخت دانه های ماقبل تاریخ است، گرفته شده است. بیشتر کهربای موجود در آمریکای مرکزی و جنوبی از رزین آن به دست می آید. کهربا از جمهوری دومینیکن به رزین دومینیکن معروف است که به دلیل شفافیت و تعداد زیاد اجزای آن شناخته شده است. حراج هریتیج قدمت قطعه مورد بحث را به دوره الیگوسن می‌داد و قدمت آن را بین ۲۳ میلیون تا ۳۳.۹ میلیون سال قرار می‌دهد.

این یک دوره زمانی مهم است که در آن ائوسن باستانی به اکوسیستم های مدرن تر دوره میوسن تبدیل می شود، که تا ۵ میلیون سال پیش ادامه داشت. به طور باورنکردنی، آخوندک به خودی خود چندان متفاوت از آنچه امروز می بینیم به نظر نمی رسد. امروزه بیش از ۲۴۰۰ گونه آخوندک وجود دارد که عمدتاً در آب و هوای گرمسیری زندگی می کنند.

آخوندک1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما قدیمی‌ترین فسیل‌های آخوندک که قدمت آن‌ها به ۱۳۵ میلیون سال قبل می‌رسد، از مکانی می‌آیند که امروزه بسیار سردتر است – سیبری. برخی از فسیل‌های اولیه حتی آخوندک‌هایی را نشان می‌دهند که روی پاهای جلویی‌شان خار دارند، درست مانند آخوندک‌های مدرن. هر کسی که این تکه کهربا را خرید یک قطعه جالب از تاریخ تکامل را به خانه برد، تاریخی که می توان هر روز به آن خیره شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *