“آژنگ نیوز”:کتاب خاطرات آقاخان سوم، سلطان محمد شاه (آقاخان سوم) منتشر شد، ترجمۀ گلاب‌الدین سخنور و محب‌علی الطاف، نشر فرم، ۱۴۰۳.

معرفی کتاب (برگرفته از صفحه ناشر )

سلطان محمدشاه ملقب به آقاخان سوم، نزدیک به هفتاد و دو سال (۱۸۸۵-۱۹۵۷) امام شیعیان اسماعیلی بود. او در روزگاری که جهان شاهد دو جنگ جهانی، همه‌گیری طاعون و پیشرفت‌های سریع در حوزه‌های دانش و تکنولوژی و شکل‌گیری دولت ملت‌ها بود، نقش و نظر داشته است. در دوران امامت آقاخان سوم، امامت اسماعیلی یک روند تدریجی به سوی نهادسازی و همگام با پیشرفت‌های جهان معاصر پیمود. امروزه، امامت شیعی اسماعیلی به عنوان یک نهاد فراملی دارای شناخت جهانی است و مسند امامت، دیوان امامت اسماعیلی، در کشور پرتغال مستقر و از تشریفات و رسمیات دیپلماتیک برخوردار است.

      امامت در نزدیک به سی کشور جهان دفتر دیپلماتیک در سطح سفارت دارد. دولت کانادا در سطح سفیر و کشور پرتغال در سطح هیئت دیپلماتیک نماینده در دفتر امامت دارند. شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان از بزرگ‌ترین و معتبرترین شبکه‌های توسعه در جهان است.

خاطرات آقا خان سوم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

    مطالعه‌ی این کتاب تاریخی و مهم، نه تنها برای فهم تاریخ مسلمانان شیعی اسماعیلی و سرگذشت امام سلطان محمدشاه، بلکه برای شناخت بهتر نهاد امامت، فعالیت‌های بین‌المللی و وجهه و شناخت جهانی امامت اسماعیلی اهمیت دارد. این کتاب نوع نگاه امام چهل و هشتم اسماعیلیان را در مورد هنر، ادبیات، فرهنگ، حق برابری انسان‌ها و به ویژه حق دسترسی زنان به آموزش و خدمات درمانی، سیاست و جامعه بازگو می‌کند.

     در بعد تاریخی و سیاست جهانی، این کتاب حاوی روایت‌های دست‌اول از رویدادهایی است که در قرن‌های نوزده و بیست شکل‌دهنده‌ی واقعیت‌های مهم جهان بوده‌اند.

«با نزدیک شدن به پایان سال ۱۹۳۵ من برای تجلیل از جشن زرین امامت خود به عنوان امام موروثی شیعیان اسماعیلی به بمبئی رفتم. نیم قرن از آن مراسمی گذشته بود که من به عنوان یک کودک خردسال و متین از سوی بزرگان و ریش‌سپیدان حلقه شده و بر تخت امامت نشستم. بر اساس سنت تاریخی، یکی از ویژه‌گی‌های این جشن، وزن کردن من با طلا بود. به پیشواز از تجلیل جشن امامت، مراسم ویژه‌ای برای بانوان در جماعت‌خانه برگزار شد که مادر مهربانم در سمت راست و همسرم در سمت چپ من قرار گرفته و در میان پیروانم حضور داشتند. شکوه و عظمت مراسم توزین و جشن امامت چنان وصف‌ناپذیر بود که موجی از وجد، احساسات عمیق شادمانی، وفاداری و محبت متقابل من و پیروانم را بر می‌انگیخت».

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *