“آژنگ نیوز”:مسجدرجیکا در کشور کرواسی اولین مسجدی است که از ۵ قرن پیش در سواحل آدریاتیک ساخته شد، عثمانی‌ها آخرین کسانی بودند که در سواحل دریای آدریاتیک مسجد ساختند. دوشان جامونجا احتمالاً سنت غنی ساختن گنبد در مساجد عثمانی در سواحل مدیترانه را در ذهن داشته است. او با رویکرد مجسمه‌سازی خود «معنای جدیدی به مضمون قدیمی» بخشید.

بناو معماری این مسجد از پنج گنبد و نیم گنبد تشکیل شده است که از نظر بصری یک شی واحد را تشکیل می دهند که با بتن آرمه انجام شده است. نما از زیر ساخت فلزی پوشیده شده با صفحات فولادی ضد زنگ تهویه شده تشکیل شده است. مناره ۲۳ متری عنصر غالب در فلات است. از استوانه فولادی مخروطی مرکزی و گوشته ورق فولادی تشکیل شده است. این مرکز دارای چهار سطح است: گالری، طبقه همکف و دو طبقه، امکانات موجود در مرکز عبارتند از شبستان مسجد، رستوران، آپارتمان، اتاق مهمان و پارکینگ زیرزمینی .

کرواسی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این یک ساختمان با اهمیت هنری بین المللی است که توسط مجسمه ساز مشهور فقید دوشان جامونجا و با همکاری معماراندارکو ولاهوویچ و برانکو ووسیانویچ و طراحی شده است.دوشان مجسمه ساز یک مدل مینیاتوری از مسجد ایجاد کرد که منعکس کننده مجسمه های انتزاعی معروف خود است. بعدها معماران وظیفه اجرای این ایده مفهومی را بر عهده گرفته اند تا به زیبایی شناسی برتر پروژه دست یابند. “بازی” موفقیت آمیز با اشکال هندسی اولیه منجر به این واقعیت شد که این ساختمان بیشتر به عنوان یک بنای کاربردی در نظر گرفته می شود که برای فرهنگ و مذهب در نظر گرفته شده است تا یک ساختمان معمولی معماری.

کرواسی۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این مرکز که در زمینی به مساحت ۱۰۸۰۰ مترمربع بر روی یک فلات بزرگ قرار دارد، به عنوان یک مجسمه بزرگ بر روی یک پایه گسترده در نظر گرفته شد و به نقطه عطفی از شلوغ ترین بندر کرواسی و یکی از زیباترین ساختمان های مذهبی در اروپا تبدیل شده است.

کرواسی۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حقیقت این ساختمان به عنوان یک بیان معنوی و نه رسمی اسلامی در نظر گرفته شد، بنابراین از تزئینات سنتی اجتناب شد، که نشان دهنده انعطاف و تمایل یک جامعه سنتی اسلامی برای تثبیت خود به عنوان بخشی از جامعه مدرن است. ساخت این مسجد عمدتاً توسط دولت قطر حمایت شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *