“آژنگ نیوز”:مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی – اولین زن و اولین ایرانی که مدال فیلدز را دریافت کرد، به دلیل «کمک‌های برجسته‌اش در دینامیک و هندسه سطوح ریمان و فضاهای مدول آن‌ها» درچنین روزی در سن ۴۰ سالگی در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶خورشیدی)درگذشت.

میرزاخانی در دوران نوجوانی در المپیادهای بین‌المللی ریاضی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ مدال‌های طلا را برای دانش‌آموزان دبیرستانی به دست آورد و در سال ۱۳۷۵ به نمره عالی دست یافت. در سال ۱۳۷۸ مدرک لیسانس گرفت. او فارغ التحصیل رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف تهران بود.

مریم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

میرزا خانی پنج سال بعد از دانشگاه هاروارد برای پایان نامه خود ژئودزیک ساده در سطوح هایپربولیک و حجم فضای مدول منحنی هامدرک دکتری گرفت.میرزاخانی (۲۰۰۴-۲۰۰۸) به عنوان محقق موسسه ریاضیات Clay و استادیار ریاضیات در دانشگاه پرینستون خدمت کرد. در سال ۲۰۰۸ استاد دانشگاه استنفورد شد.

مدال فیلدز، جایزه ای است که به دو تا چهار ریاضیدان برای تحقیقات برجسته و پتانسیل دستاوردهای آینده اعطا می شود. مدال فیلدز که اغلب معادل ریاضی جایزه نوبل در نظر گرفته می شود، هر چهار سال یکبار اعطا می شود و طبق اساسنامه جایزه، به ریاضیدانان زیر ۴۰ سال داده می شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *