“آژنگ نیوز”:ژان پل مارات انقلابی فرانسوی ترور شد در چنین روزی در سال ۱۷۹۳میلادی، ژان پل مارات، رهبر جناح رادیکال مونتانارد در طول انقلاب فرانسه، توسط شارلوت کوردی، یکی از حامیان جوان ژیروندین که متعاقباً گرفتارگیوتین شد، در حمام خود با ضربات چاقو کشته شد.شارلوت کوردی، یک جوان حامی ژیروندین( جناحی سیاسی در هیئت مقننه و نشست ملی در آستانه انقلاب فرانسه (سالهای ۱۷۹۰ تا ۱۷۹۲))از نرماندی، به بهانه اینکه مارات می‌خواهد از او حمایت کند، در اتاق مارات بستری شد (مارت برای تسکین عفونت پوستی حمام‌های دارویی مکرر می‌گرفت. )و او را با ضربات چاقو در حمام خود کشت.

مارات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مارات پس از سال‌های پر تلاطم در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی، در دهه ۱۷۷۰در لندن به یک پزشک مشهور تبدیل شد و تعدادی کتاب در موضوعات علمی و فلسفی منتشر کرد. مقاله او درباره روح انسان (۱۷۷۱) موفقیت چندانی نداشت، اما مقاله ای فلسفی درباره انسان (۱۷۷۳) به فرانسوی ترجمه و در آمستردام (۱۷۷۵-۱۷۷۶) منتشر شد. اولین آثار سیاسی او شامل زنجیره بردگی (۱۷۷۴)، حمله ای به استبداد خطاب به رأی دهندگان بریتانیایی بود، که در آن او برای اولین بار مفهوم طرح «اشرافی» یا «دربار» را توضیح داد. این موضوع تبدیل به موضوع اصلی تعدادی از مقالات او شد.

قتل دراماتیک مارات در همان لحظه پیروزی مونتانیاردها (نام اعضای گروهی در هیئت قانون گذاری و کنوانسیون ملی پس از انقلاب فرانسه)بر مخالفانشان در فرانسه باعث شد که او را کشته شده درراه مردم بدانند. نام او برروی۲۱ شهر فرانسه گذاشته شد و بعداً به عنوان نشانه ای که نماد تداوم انقلاب فرانسه و روسیه بود، به یکی از اولین کشتی های جنگی در نیروی دریایی شوروی داده شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *