“آژنگ نیوز”:ماجرای جعلی پرواز حیرت انگیز زنبور،مربوط به یک پستی است که فردی به نام شین کیلی در شبکه های مجازی گذاشته و چنین مدعی شده است:ناسا پوستری با عنوان زنبورها در مرکز تحقیقات خودآویزان کرده است که روی آن نوشته شده است: از نظر آیرودینامیکی بدن زنبورها برای پرواز ساخته نشده است. خوبیش اینه که زنبور اینو نمیدونه.در حقیقت قانون فیزیک می گوید که زنبور نمی تواند پرواز کند، اصل آیرودینامیکی می گوید که پهنای بال هایش برای نگه داشتن بدن عظیمش در پرواز بسیار کوچک است، اما زنبور ، چیزی در مورد فیزیک نمی داند یا خبری از منطق پرواز نداردو به هر حال پرواز می کند.

در واقع این ادعا و نیز این افسانه ای که مردم مدام در مورد اینکه چگونه زنبورها نباید قادر به پرواز باشند نقل می کنند از نظر علمی نادرست است .

زنبور - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک تصور غلط رایج وجود دارد که زنبورها نباید قادر به پرواز باشند. در واقعیت، این موضوع درست نیست، زیرا آنها می توانند و همیشه پرواز کنند. علم پشت این که چگونه آنها می توانند پرواز کنند شامل نحوه حرکت بال هایشان و حرکات طوفانی کوچکی است که آنها را به سمت بالا می برد.

البته ویدئوهای یوتیوب متعددی نیز به آن اختصاص داده شده است، مانند “فیلم زنبور عسل” یک نفر آنقدر این فیلم را دوست داشته که در سال ۲۰۱۷ آن را ۳۵۷ بار در نتفلیکس تماشا کرده است. اما فیلم زنبور عسل نیز در حال انتشار نیزدروغ است. درسخنان آغازین فیلم آمده است: “طبق تمام قوانین شناخته شده هوانوردی، هیچ راهی وجود ندارد که یک زنبور بتواند پرواز کند. بال هایش آنقدر کوچک هستند که نمی توانند بدن کوچک چاق خود را از زمین جدا کنند. زنبور البته به هر حال پرواز می کند. زیرا زنبورها این کار را بدون اینکه بدانندانجام می دهند. مهم نیست که انسان ها چه چیزی را غیرممکن می پندارند.” این ایده خوبی است، اما در واقع زنبورها از هیچ قانون فیزیک سرپیچی نمی کنند. اگر این کار را می‌کردند، زنبورها هر زمان که به اطراف پرواز می‌کردند، مسئول جدا کردن زمان و مکان بودند. پیشینه تبلیغات این افسانه به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد، زمانی که آگوست ماگنان حشره‌شناس فرانسوی اشاره کرد که پرواز زنبورها باید غیرممکن باشد، زیرا بال‌های آن‌ها به طور نا خود آگاه حرکت میکند. البته اگر زنبورها مانند هواپیما پرواز می کردند،

این ادعا درست بود.هواپیماها می توانند به دلیل تعادل دقیق چهار نیروی فیزیکی: بالابر، کشیدن، وزن و رانش پرواز کنند. نیروی بالابر باید وزن خود را متعادل کند، و نیروی رانش باید از کشش آن بیشتر باشد تا پرواز را ممکن کند. هواپیماها از بال برای بالابر و موتور برای رانش استفاده می کنند. به لطف شکل ساده و مواد سبک وزن، کشش کاهش می یابد. طول بال های هواپیما به اندازه ای بزرگ است که معادلات بالابر را برای پرواز برآورده کند، بنابراین نیازی به تکان خوردن ندارند.اما بال‌های کوچک زنبور عسل در مقایسه با بدن نسبتاً چاق آن چنین نیست. یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ معمولی نیز می تواند با سرعت ۲۹۶کیلومتردر ساعت بلند شود، در حالی که زنبورها به جایی نزدیک به این سرعت هم نمی رسند. بر اساس داستان های مرتبط به دلیل سرعت کم، و مقدار زیادفاصله زمانی که زنبورها بال های خود را تکان می دهند، ممکن است به نظر برسد که آنها نباید قادر به پرواز باشند. اما در واقعیت، آنها به سادگی به روشی کاملاً متفاوت پرواز می کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ به توضیح روشی که زنبورها از زمین خارج می شوند کمک کرد.دانشمندان زنبورهای عسل را با مگس میوه مقایسه کردند و دریافتند که اندازه مگس میوه یک هشتادم اندازه بدن است و بال های خود را با سرعت ۲۰۰ بار در ثانیه تکان می دهد. در مقایسه، زنبورهای عسل که ۲۳۰ بار در ثانیه تکان می‌خورند. این تعجب آور بود زیرا حشرات کوچکتر معمولاً برای جبران کاهش عملکرد آیرودینامیکی باید بالهای خود را سریعتر به هم بزنند. برای پیچیده‌تر شدن اوضاع، زنبورها اغلب گرده و شهد را حمل می‌کنند که گاهی به اندازه کل بدنشان وزن دارد. در این مطالعه، محققان زنبورها را در یک محفظه کوچک پر از اکسیژن و هلیوم قرار دادند که چگالی کمتری نسبت به هوای معمولی دارد. زنبورها مجبور بودند سخت‌تر کار کنند تا در هوا بمانند، که به تیم اجازه داد تا نحوه جبران آن‌ها را مشاهده کند. آنها دیدند که زنبورها دامنه حرکت بال خود را دراز کردند، اما فرکانس را تنظیم نکردند.

زنبور۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۵ توسط استاد زیست شناسی مایکل دیکینسون از دانشگاه واشنگتن نیز به این نتیجه رسید که زنبورها بال های خود را به جلو و عقب تکان می دهند، نه بالا و پایین. این قبلاً یک تصور اشتباه بزرگ در مورد نحوه پرواز حشرات بود، و می‌توانست همان چیزی باشد که در وهله اول ممکن بود آنهارا زمین‌گیر کند. بال هواپیما هوا را به سمت پایین هدایت می کند که هواپیما را به سمت بالا هل می دهد. حشرات بال های خود را در یک چرخش جزئی جارو می کنند. زاویه به بال به جای اینکه شبیه یک ملخ باشد، گرداب هایی مانند طوفان های کوچک در هوا ایجاد می کند. این مینی گردبادها فشار کمتری نسبت به هوای بیرون دارند که زنبورها را به سمت بالا می برد. بنابراین دفعه بعد که کسی به شما گفت زنبور نباید قادر به پرواز باشد، باید به او اطلاع دهید که این فقط یک افسانه است که توسط فرهنگ عامه تداوم یافته است. در واقعیت، زنبورها به سادگی هر جا که می‌روند، طوفان‌های کوچک ایجاد می‌کنند، که خیلی راحت‌تر می‌توانند بالای سرفراد را دور بزنند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *