“آژنگ نیوز”:نخستین مهد کودک دولتی در ایران برای فرزندان زنان کارمند در سال ۱۳۴۷ به ابتکار منیر آذری دبیر کل انجمن زنان کارمند سازمان برنامه و بودجه تاسیس شد.مادران کارمند از ابتدای اشتغال با مشکل نگهداری فرزندان خود روبرو بودند .به همین جهت در شهر تهران هشتاد درصد مادران به علت نبودن مهد کودک دولتی فرزندان خود را به مادر بزرگها و بستگان خود می سپردند.تا سال ۱۳۵۵شهر تهران فقط ۳۳ مهد کودک خصوصی داشت. این مهد کودکها پاسخگوی نیاز گسترده جامعه نبودند.

منیر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

منیر آذری که نخستین مهد کودک ایران را برای زنان کارمند ایجاد کرده این در این مورد گفته بود:وقتی در سازمان برنامه کار میکردم همکار خانمی داشتم که ماشین نویس سازمان برنامه بود.او فرزند کوچکش را هر روز با خود به اداره می آورد و در یک اتاق زیر شیروانی می خواباند.در روز چندین بار به سراغش میرفت یا به او غذا میداد.از دیدن این صحنه خیلی متاثر شدم و آرزو کردم کاش می شد مرکزی برای نگهداری کودکان زنان شاغل ایجاد کرد. آنها با خیال راحت به کار خود در ادارات ادامه دهند.در سال ۱۳۴۷ خورشیدی من با ۲۰ هزار تومان پول که به نام خودم از شرکت تعاونی سازمان برنامه وام گرفتم نخستین مهد کودک را برای زنان سازمان برنامه بوجود آوردم.البته خانمهای کارمند همیشه به من کمک میکردند و من فقط هماهنگ کننده و مبتکر بودم .مادران با استفاده از مرخصی استحقاقی تمام کارهای مهد کودک را انجام می دادند.

آذری میگوید:کار ما آنفدر مورد توجه قرار گرفت که دانشگاه تهران به عنوان یک مرکز علمی از ما برای ایجاد مهد کودک کمک فکری و طرح خواست و بهیاران مهد کودک دانشگاه نیز در مهد کودک ما آموزش دیدند.

مهد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با افزایش استقبال از مهد کودکهای دولتی در آن زمان مقرراتی تدوین شد. از هر خانواده تنها دو کودک پذیرفته میشد. این کودکان به طور معمول ار دو ماه تا سه ساله بودند.

در همین زمان(دهه پنجاه) مهد کودکهای خصوصی فعالیت میکردند اما فعالیت آنها مناسب نبود.یک ماد کارمند که فرزندش را به مهد کودک خصوصی در دهه پنجاه خورشیدی سپرده بود گفته است:این مهد کودک ماهیانه مبلغ زیادی از من میگرفت .ظاهرع با سیستم خوبی اداره میشد. اما پس از مدتی فهمیدم برای خواباندن بچه ها به آنها قرص خواب میدادند. حتی با تجویز داروهایی مانع ادرار آنها میشدند.این مهد کودک بعدا توسط ماموران کنترل تعطیل شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *