“آژنگ نیوز”:لباس ترخان قدیمی ترین لباس بافته شده در جهان است.این یک پیراهن کتانی یقه V که در حال حاضر در موزه باستان شناسی مصر UCL Petrie به نمایش گذاشته می شود، به عنوان قدیمی ترین لباس بافته شده در جهان با آزمایش رادیو کربن تایید شده است که قدمت این لباس به اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد می رسد.

آزمایش رادیوکربن که در سال ۲۰۱۵ توسط واحد رادیوکربن دانشگاه آکسفورد انجام و منتشر شد، نشان داد که این لباس بین ۳۴۸۲ تا ۳۱۰۲ قبل از میلاد با دقت ۹۵ درصد ساخته شده است. اگرچه تصور می‌شد این لباس قدیمی‌ترین لباس مصر و قدیمی‌ترین لباس بافته شده در جهان است، سن دقیق لباس نامشخص بود زیرا تاریخ‌گذاری کربنی قبلی بیش از حد گسترده بود که از نظر تاریخی معنی‌دار نبود. نتایج جدید هم قدمت این لباس را تایید می‌کند و هم نشان می‌دهد که ممکن است قدیمی‌تر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می‌شد.تیمی از دانشگاه آکسفورد به سرپرستی دکتر مایکل دی، یک نمونه ۲.۲۴ میلی گرمی از لباس را اندازه گیری کردند تا مشخص کنند چه مقدار رادیوکربن، ایزوتوپ رادیواکتیو کربن، در کتانی باقی مانده است. از این رو آنها توانستند تاریخ مشخصی برای زمان بافته شدن کتانی ارائه دهند. کتانی، که لباس ترخان از آن ساخته شده است، به ویژه برای تاریخ گذاری رادیوکربن مناسب است، زیرا از الیاف کتان تشکیل شده است که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی رشد می کنند.

طرخان لباس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دکتر آلیس استیونسون، متصدی موزه باستان شناسی مصر UCL Petrie، گفت: “بقای منسوجات بسیار فاسدشدنی در اسناد باستان شناسی استثنایی است، بقای کامل یا تقریبا کامل لباس هایی مانند لباس ترخان قابل توجه تر است. ما همیشه گمان می بردیم که این لباس متعلق به سلسله اول مصر ​​است. نمی‌توانم این را تأیید کنم زیرا نمونه‌ای که قبلاً برای آزمایش مورد نیاز بود آسیب زیادی به لباس وارد می‌کرد. اگرچه نتیجه کمی دقیق تر از آن چیزی است که به طور معمول از طریق تاریخ گذاری رادیوکربن امکان پذیر است، زیرا نمونه بسیار کوچک بود، واضح است که کتانی برای لباس در اوج سلسله اول یا حتی قبل از آن ساخته شده است. این لباس که در ابتدا توسط مصر شناس فلیندرز پتری در سال ۱۹۱۳ از مقبره سلسله اول در طرخان، قبرستان مصری واقع در ۵۰کیلومتری جنوب قاهره، حفاری شد، تا سال ۱۹۷۷ کشف نشده بود .اما پس از آن به موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برای نگهداری فرستاده شد.این لباس از سه تکه کتانی دست‌بافت محکم با نوار خاکستری کم‌رنگ طبیعی با آستین‌ها و بالاتنه چین‌دار چاقو ساخته شده است. لبه آن از بین رفته است، بنابراین نمی توان طول دقیق لباس را دانست، اما ابعاد نشان می دهد که مناسب یک نوجوان جوان یا یک زن لاغر است. اگرچه زمینه دقیق استفاده از آن نامشخص است، اما علائم قابل مشاهده ای از سایش وجود دارد که نشان می دهد در زندگی پوشیده شده است. لباس ترخان اخیرا در موزه باستان شناسی مصر UCL Petrie به نمایش گذاشته شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *