“آژنگ نیوز”:اولین بوتیک در شهر تهران در سال ۱۳۴۵ خورشیدی در خیابان ثریا (سمیه)امروزین تاسیس شد. موسس این بوتیک کیوان خسروانی بود. او بوتیک را نامبروان نامگذاری کرده بود .بوتیکها در حقیقت اولین لباس فروشی ها با رویکرد فروش لباسهای مدرن به سبک فرنگی بودند.

کیوان خسروانی در ایتالیا دوره دکترای ترمیم آثار باستانی را گذرانده بود.وی دوره فوق لیسانس رشته معماری را با درجه عالی در دانشگاه تهران گذرانده بود و بعد با استفاده از بورس فرانسه از موسسه “بوزا “فارغ التحصیل شد.او تحصیل در ایتالیا را برای استفاده از تجارب خود در زمینه باستان شناسی در ایران رها کرده بود.اما در ایران تغییر عقیده داد و به گشایش نخستین بوتیک خود اقدام کرد.

خسروانی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در باره اقدامش گفته بود:من می خواستم با افکار پوسیده جدال کنم می خواستم به جوانان نشان دهم که با مدارک عالی دانشگاهی هم میتوان کار آزاد کرد.من وقتی در فرانسه بودم با “پیر بالمن” همکاری داشتم و برای او طرح می دادم.البته این استعداد سابقه داشت و هیچ یادم نمیرود که در دوران کودکی حتی برای مادرم لباس طراحی میکردم. با این سابقه اقدام به گشایش بوتیک کردم و سعی داشتم جوانان را به ساده پوشی و شیک پوشی راغب کنم عده ای فکر میکنند معنای شیک پوشی این است که لباس های آنها از پارچه های فرنگی دوخته شده باشد.

در حالی که اینطور نیست .من با افتخار هرچه بیشتر از پارچه های ایرانی هم استفاده کردم و موفق شدم.در شروع کار استفاده از پارچه های چرکتاب و رنگ مرده داخلی کار مشکلی بود ولی بزودی با صاحبان کارخانجات پارچه بافی وارد مذاکره شدم و شرط کردم که اجازه دهند از نظرات من در طرح پارچه ها استفاده شود.

نامبر وان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با اجرای این طرح و توجه به پارچه های سنتی را نیز از نظر دور نداشتم.با همکاری نی نی جهانبانی پارچه های دستی ایرانی را که قابل دوخت نبودند مثل کلاغه ای اسکو زری دوزی و سوزن دوزی های بلوچستان را به عنوان لباس های رسمی بدنیا شناساندم.

هدف اولیه این بوتیک به مدعای بنیانگذرار آن جدال با بوتیکهای خارجی و رواج این عقیده که زیبایی در سادگی است بود تا این ایده شعار هر شیک پوش ایرانی باشد.

کومه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۳۵۱ به تدریج بر تعداد بوتیکها افزوده شد. به گونه ای که خیابان روزولت ومفتح کنونی به بوتیکهای متعدد اختصاص یافت.مثلا کامبیز توفر مشهور به آقای نود درصد بوتیک کومه را افتتاح کرده بود.اودر بوتیکش نقش مشاوره ای را برای مشتری ها ایفا میکرد و به آنها اعلام میکرد که چه لباسی برایشان مناسب است.

بوتیک دیگری با نام ۲۰۰۰ تاسیس شد که هدفش ارایه طرحها و لباسهایی بود که برای سال ۲۰۰۰ میلادی مناسب بودند!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *