“آژنگ نیوز”: کمتر کسی پلوپز ساخت شرکت سونی را به یاد نمی آورد.امااولین دستگاه سونی نوعی پلوپز بود ! این محصول شرکت معظم امروزین سونی را وارد عرصه تکنولوژی کرد.همچنین این یک واقعیت شناخته شده است که سونی، یک شرکت چند ملیتی که دفتر مرکزی آن در توکیو، ژاپن قرار دارد، یکی از برندهای پیشرو در بازار مصرف کننده و همچنین حرفه ای الکترونیک امروز است.

اگرچه این شرکت عمدتاً روی تعمیرات رادیو متمرکز بود، اما اولین محصول تولیدی خود را نیز  به صورت غیر منتظره ای ارائه کرد: پلوپز برقی. این محصول که توسط الکترودهای آلومینیومی به هم پیوسته متصل به کف وان چوبی ساخته شده بود، فاقد نوآوری بود و عمدتاً برنج بیش از حد پخته یا نیم پز تولید می شد .یعنی نتیجه به نوع برنج و همچنین مقدار آب مصرفی بستگی داشت. در هر حال به طور کلی، این یک تلاش ناموفق بود وهرگز به صورت گسترده به بازار نیامد.

پلوپط - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ماجرای ساخت این دستگاه نیز چنین بود که در سپتامبر ۱۹۴۵، ماسارو ایبوکا مدیر شرکت به توکیو بازگشت تا کار خود را در پایتخت آسیب دیده از جنگ آغاز کند. یک اتاق باریک با یک تابلوی تلفن واقع در طبقه سوم فروشگاه بزرگ Shirokiya (فروشگاه بزرگ توکیو که در ژانویه ۱۹۹۹ بسته شد) در نیهومباشی به کارگاه جدید ایبوکا و گروهش تبدیل شد. ساختمان که به سختی از آتش‌سوزی‌های جنگ جان سالم به در برده بود، در سرتاسر نمای بیرونی بتنی‌اش ترک‌هایی داشت. بدون پنجره، دفتر جدید کوچک و تاریک بود. به تدریج، با انتقال تخته های فولادی سیلیکونی، ماشین های حفاری و سایر تجهیزات از کارخانه سوزاکا، محیط اداری شروع به بهبود کرد و پرسنلی که در آنجا کار میکردند به کارکنان Shirokiya پیوستند. در ماه اکتبر، ایبوکا و گروهش یک مرکز جدید به نام “Tukyo Tsushin Kenkyujo” (Totsuken) یا “موسسه تحقیقاتی مخابرات توکیو” تاسیس کردند. اگرچه همه مشتاق بودند برای شرکت جدید کار کنند و با دانش مهندسی خود به بازسازی ژاپن پس از جنگ کمک کنند،اماهیچ کس در ابتدا نمی دانست چه باید بکند.

به همین جهت، کارخانه ایبوکا روی یک پلوپز برقی کار کرد.زیرا با تعطیل شدن کارخانه های جنگ، برق بیش از آنچه در آن زمان نیاز بود ، وجود داشت. این مازاد تمایل ایبوکا را برای تولید اقلامی که برای زندگی روزمره مورد نیاز بود تغذیه کرد. پلوپز برقی که صرفاً با الکترودهای آلومینیومی به هم پیوسته که به کف وان چوبی متصل می‌شدند، یک محصول ابتدایی بود. نتیجه به شدت به نوع برنج استفاده شده و وزن آب بستگی داشت. طبخ برنج خوش طعم با این دستگاه نادر بود، زیرا پلوپز بیشتر برنج نیم پز یا بیش از حد پخته شده تولید می کرد. این اولین شکست به یاد ماندنی برای ایبوکا و کارکنانش بود. ضمن آنکه برنج مورد نیاز برای توسعه پلوپز برقی توسط شوزابورو تاچیکاوا نیزاز بازار سیاه تهیه شده بود

در حقیقت وقتی وضعیت عرضه مواد غذایی بهبود یافت.  دیگر نیازی به این وسیله عجیب و غریب نبود.اما نیازی به گفتن نیست که برخی از محصولات Totsuken  در همین زمان بسیار موفق بودند. ولت متر لوله خلاء که یاسودا از زمان Nissoku روی آن کار می کرد یک مثال عالی بود. این شرکت شروع به عرضه این محصول به ادارات دولتی کرد. بدین ترتیب کسب و کار جدید ایبوکا و گروهش تا پایان سال ۱۹۴۵ به خوبی آغاز شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *