“آژنگ نیوز”:ایده تعامل با تاریخ و فرهنگ توسط حس بویایی یک ایده مدرن است.آیا تا به حال فکر کرده اید که یک تابلوی نقاشی قدیمی و معروف چه بویی دارد؟ ایده مدرن در مورد چیستی ارتباط از طریق حس بویایی روز به روز در حال گسترش و خلاقیت بیشتر است. آخرین مورد در این زمینه، اولین “کتابخانه بوهای میراث” است که توسط موزه ملی کراکوف (لهستان) ایجاد شده است. این پروژه جذاب به دنبال این است که به مردم یادآوری کند که ما با جهان تعامل داریم، و در نتیجه با میراث، همچنین با استفاده از حس بویایی خود تعامل داریم. و درست مانند حفظ ترکیب، رنگ‌ها و بافت‌های مصنوعات قدیمی، حفظ بوی آنها نیز مهم است، زیرا این امر می‌تواند محو شود.

این ابتکار که Odotheka نام دارد، در واقع مشارکتی بین موزه ملی کراکوف و موزه ملی اسلوونی در لیوبلیانا است. در سه سال گذشته در حال توسعه بوده و تلاش می‌کند تا بهترین راه‌ها را برای حفظ اطلاعات بویایی و اهمیت آن برای تفسیر اشیاء تاریخی بیابد. موزه ملی اسلوونی در لیوبلیانا نیز بخشی از این طرح است برای این منظور، ۱۰ اثر تاریخی (پنج اثر از هر یک از موزه ها) بایگانی می شود. اینها شامل آثار نقاشان مشهور لهستانی و صندوقچه یکی از شاعران ملی اسلوونی است.

thumb 1920x1080 vials odour - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

الژبیتا زیگیر، متصدی ارشد موزه ملی در کراکوف، به شبکه تلویزیونی TVN گفت: «این عطر مجموعه ای از اطلاعات مربوط به نقاشی – تکنیک، تاریخچه و مواد حفاظتی آن است. با این حال، اولین موردی که تحت فرآیند استخراج عطر خود برای آیندگان قرار گرفت، نقاشی نسبتاً معروف رنسانس بود – بانوی لئوناردو داوینچی با ارمینه، که در موزه چارتوریسکی در کراکوف است.

ظاهراً بوی پانل چوب گردو و رنگ و لاک می دهد. فرآیند استخراج اولین رایحه ۹ ماه طول کشید و در طی آن از سطح نقاشی جمع آوری شد و در آزمایشگاه آزمایش شد. دانشمندان با استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری پیشرفته و همچنین حس بویایی خود، توانستند ترکیبات سازنده رایحه را جدا کرده و نام‌گذاری کنند. هدف این است که هنگام نمایش آثار باستانی بُعد دیگری اضافه شود تا مردم نیز بتوانند از عطر آنها لذت ببرند، چیزی که برای بازدیدکنندگان موزه دارای اختلال بینایی اهمیت ویژه ای دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *