آژنگ نیوز”: دیدگاه رضا شاه نسبت به روزنامه نگاری در ماجرایی که مدیر روزنامه تجددایران روایت میکند  روشن می شود.

 وی می نویسد: در زمان رضا شاه فقط ۶ روزنامه یومیه و هفتگی و فکاهی در تهران انتشار پیدا می‌کرد که چهار نفر از مدیران جراید مزبور عنوان نمایندگی مجلس شورای ملی را نیز دارا بودند. مجید موقر مدیر روزنامه مهر ایران من سید محمد طباطبایی صاحب مدیر روزنامه تجدد ایران بودم در دیدارهای رسمی و غیر رسمی فقط این چهار نفر اجازه حضور داشتند و جالب‌ترین حضورها در کاخ گلستان بود که سالی چند بار مراسم از این دیدارها رضا شاه وارد تالار شده و روسای بانک‌ها و اتاق‌های بازرگانی بنگاه‌های ملی و مدیران جراید را می پذیرفتند .

همه ایستاده بودیم و البته صف هر دسته مشخص بود کوتاه‌ ترین صف‌ها صف مدیران جراید بود که بیش از ۴ نفر نبودند. در التزام بود س از عبور از صف روسای بانک‌ها مقابل صف اتاق بازرگانی رسیدند یکی از بازرگانان معروف مطلبی معروض داشت شاه ناراحت شدند و ناراحتی خودشان را هم پوشیده نداشتند  شاه در این دیدار طبق معمول با قیافه گرفته صف اعضای اتاق بازرگانی را ترک نموده به طرف صف ۴ نفری مدیران جرائد پیش آمدند.

رضا شاه باغ ملی 1312 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نگاهی به قیافه ما نمودند و پس از اینکه با تسبیح بازی کردند با حالت عصبانیت فرمودند تقصیر شماهاست سپس سکوت اختیار نموده و سر را به زیر انداختند به دلیل موقعیت و قدرت شاه و یا به قول بعضی‌ها ترس و بالاخره هر حسابی که می‌خواهید بکنید در آن حال و آن مجلس پر ابهت جرات نکردیم بپرسیم چرا تقصیر ماست و منظور شاه درباره چه موضوعی است. چند لحظه نگذشت شاه سر را بلند نموده و باز به قیافه یکایک ما نظر انداختند و گفتند برای اینکه نمی‌نویسید برای اینکه نمی‌نویسید فهمیدید چه گفتم برای اینکه نمی‌نویسید.

این وقت دل و جرئتی پیدا کرده عرض کردیم امر شاه را اطاعت می‌کنیم و از فردا بدی‌ها را تذکر خواهیم داد. شاه با شنیدن این جمله سالن کاخ گلستان را ترک نمودند. شاه از در خروجی عبور کرده بودند. اما دوباره برگشتند ویک راست به طرف صف ما مدیران جراید آمدند. باز کمی با تسبیح بازی نموده و گفتند نه ننویسید. می‌ترسم اگر شما را آزاد بگذارم دیگر کسی قدرت مقابله با شماها را نداشته باشد. 

 به روایت سید محمد طباطبایی معاون اسبق نخست وزیر و نماینده ادوار سابق مجلس شورای ملی از سال ۱۳۱۶ تا سال ۱۳۲۲خورشیدی ومدیر روزنامه تجدد ایران.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *