“آژنگ نیوز”:تصویری قدیمی از خیابان زند شیراز در دروه قاجاریه نماد قدمت و هویت تاریخی در این صفحه دیده می شود.خیابان زند از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر شیراز است.این خیابان یکی از مهم‌ترین خیابان و شاهراه‌های اقتصادی و تاریخی شهر شیراز است.

شیراز خیابان زند قاجار - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

امام‌قلی‌خان(از رجال قاجار و روسای ایل بختیاری) در دوران حکومت خود بر فارس، ۲ خیابان در شیراز به تقلید از چهارباغ اصفهان احداث کرد، یکی خیابان بین دروازه اصفهان و تنگ الله‌اکبر که اکنون به خیابان حافظ معروف است و دیگری خیابان دروازه شاه تا باغ رزی‌ها و تاکستان‌های اطراف که همین خیابان زند است.

در دوره صفویه، خیابان اول اهمیت بیشتری داشت، موضوعی که در دوره‌های زندیه و قاجاریه هم استمرار داشت و در زمان امام‌قلی‌خان قاجاری چندین باغ در این مسیر سامان یافت و در دوره‌های زندیه و قاجاریه هم باغ‌هایی مانند باغ‌نو و باغ جهان‌نما، احداث و ایجاد شد. به‌هرحال عمر امام‌قلی‌خان کفاف نداد که چهارباغ را ایجاد کند. در دوران زندیه، توجه به خیابان دوم با احداث باغ‌های مختلفی نمود داشت، بطوریکه کریمخان، باغی را برای پسرش در این محدوده ایجاد کرد که به باغ ابوالفتح‌خانی معروف شد، باغی در ضلع شرقی باغ ارم.در حقیقت این خیابان در مجاورت اثار باستانی دوره زندیه قرار دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *