“آژنگ نیوز”:غار اصحاب کهف (اصحاب الکهف) یا غار هفت خفته (کهف السبعه النائمین) در اردن یک غار تدفینی تا حدی طبیعی و تا حدی ساخته دست بشر است که قدمت آن به دوران بیزانس برمی‌گردد و گمان می‌رود غار اصحاب کهف باشد که در قرآن کریم ذکر شده است. این غار به کهف رقیم (کهف الرقیم) نیز معروف است که در سوره ۱۸ قرآن کریم (سوره کهف) آمده است. محل غار اصحاب کهف در میان علما (علماء و مورخان مسلمان) و محققان مورد اختلاف بوده است. غاری که اصحاب کهف بیش از ۳۰۰ سال در آن خوابیده است کجاست؟ سایر مکان های ادعا شده عبارتند از تارسوس (افسوس)، غارهای تورپان.

غار کهف - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ورودی غار ویران شده مدفون نسبتاً کوچک است. و به طرز جالبی به سمت جنوب به سمت مکه و قبله اشاره می کند. نما تا حدودی آراسته و به سبک بیزانسی معمولی است و ورودی آن با دو ستون و طاقچه احاطه شده است (بازرسی). یکی در هر طرف بر روی دیوارها، بیرون غار، نقش و نگارهایی وجود دارد که منحصر به آن منطقه است. نمای تزئینی فرسوده و حکاکی شده و ستون های حجاری شده در را قاب می کنند.

غار به سه قسمت تقسیم می شود که یک قسمت مستقیم از ورودی در جهت شمال، قسمت دوم به سمت شرق در سمت راست و قسمت سوم به سمت غرب در سمت چپ منشعب می شود. در بخش شرقی و غربی هشت قبر ساخته شده شبیه تابوت وجود دارد.

غار کهف۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در قسمت شرقی غار تونل کوچکی وجود دارد که به سمت بالا بالا می رودکه شبیه دودکشی است که دود را خارج می کند. این تونل از پشت بام غار وارد و خارج می شود. اسامه بن منقذ از درباریان صلاح الدین ایوبی در کتاب الاعتبار خود می نویسد: من همراه با ۳۰سوار وارد این غار شدیم و در اینجا نماز خواندیم، اما تونلی باریک بود که داخل آن نشدیم.

غارکهف۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حفاری‌ها آثاری از جمله سکه‌های مربوط به دوران روم، اسلام، عثمانی به همراه کاسه گلی، گردن‌بند مروارید، شانه مسی و انگشتر به دست آمد. همه این چیزها در حال حاضر جمع آوری شده و بر روی یک نمایشگر قرار داده شده است که اکنون در دیوار شمالی غار نگهداری می شود. چند کوزه سفالی نیز در نزدیکی آن کشف شد که احتمالاً برای وضو گرفتن استفاده می شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *