“آژنگ نیوز”:مسجد جامع هفتشویه از آثار دوره سلجوقی است.اساس این مسجد، سلجوقی ، خشتی آجری است. از عکسها هم آشکار است که زیر آن با خشت بوده و روی آن آجری کاری شده است. بعدها در دوره ایلخانی تعمیرات اساسی شده و گچبری ها هم از دوره اخیر باید باشد.

مسجد جامع هفتشویه اصفهان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مسجد تقریبا ویران شده، گنبد آن هم فروریخته و تنها بخش باقی مانده، بخشی از گچ بری های محراب و اطراف آن است که کتیبه های قرآنی هم دارد و یادآور آثار دوره الجایتو است. از دیگر بناهای مسجد، دیوارهایی به صورت جسته و گریخته باقی مانده است. درگذشته مرمت هایی شده اما روشن است که سالهاست به آن دستی کشیده نشده است. کف مسجد بسیار آشفته است و حتی خشت هایی که ظاهرا برای مرمت آورده اند، دسته دسته این گوشه و آن گوشه ریخته شده است.

مسجد در سمت خیابان و در ورودی، هیچ حریمی ندارد، در حالی که از این خیابان ماشین های سنگین فراوانی عبور و مرور می کنند که با توجه به فاصله بسیار نزدیک با اصل بنا، و به دون شک، در خراب کردن مسجد در طول زمان، نقش خواهد داشت.

مسجد جامع هفتشویه اصفهان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حتما زیرزمین هایی نیز در مسجد بوده که امروز به کلی راه آنها مسدود شده گرچه چینش برخی آجرها نشان می دهد که تاسیساتی در پایین بوده است.

بنا در درجه اول، نیاز به یک تمیز کردن دارد که باید با احتیاط انجام شود. مهم تر این که از دیوار محراب که زیر باد و باران است باید با سقفی محافظت شود تا بقیه گچبری ها نیز ویران نشود که دیر یا زود خواهد شد. در مرمت مجموعه نیز پس از دهها سال، باید اقدامات تازه ای صورت گیرد.

مسجد جامع هفتشویه اصفهان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ماندن در مسجد برای ما ساعتی خوش بود و لذت آن و حسی که دست داد بسیار ارزشمند. این بنا یکی از بهترین یادگارهای تاریخی ما دوره تمدن خاکی ـ آجری ماست و باید در حفاظت از آن جدیت بیشتری به خرج داده شود. مرحوم هنرفر از این مسجد ذیل آثار دوره ایلخانی یاد کرده است (گنجینه ص ۳۲۱)

گزارش و تصاویر از رسول جعفریان

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *