“آژنگ نیوز”:نشست شب مستند ایران معاصر به میزبانی نشریه بخارا برگزار می شود.

هفتصد و پنجاه و دومین شب از شب‌های مجله بخارا با همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند اختصاص یافته است به نمایش و نقد و بررسی فیلم «رویای سیاه» به کارگردانی اُرد عطارپور. در این نشست که در ساعت پنج بعد از ظهر چهارشنبه ششم تیر ۱۴۰۳ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، پس از نمایش فیلم، نقد و بررسی این اثر با حضور استاد محمدعلی موحد و با سخنرانی: داریوش رحمانیان، محمدعلی بهمنی قاجار، غلامعلی مصدق، اُرد عطارپور و علی دهباشی انجام می‌پذیرد.

مستند رویای سیاه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

«رویای سیاه» مستندی درباره بخشی از تاریخ معاصر و به‌خصوص سرگذشت نفت ایران است. روایت فیلم از سال‌های آغازین سده‌ی ۱۳۰۰ شروع می‌شود، راوی دکتر محمدعلی موحد، مورّخ و ادیب برجسته‌ی ایرانی است.

شیرینی این روایت از فراز و فرودها و رخدادهای اجتماعی به همراه تصاویر آرشیوی بدیع و غیرتکراری؛ و همچنین صداهای کمتر شنیده شده‌ی سیاست‌مداران ایرانی، ترکیبی مؤثر و قدرتمند در این فیلم ایجاد کرده است. اگرچه فیلم تا سالهای پس از انقلاب و آغاز جنگ عراق و ایران ادامه می‌یابد، اما چگالی وقایع آن بیشتر در اواخر دهه‌ی ۲۰ و اوایل دهه‌ی ۳۰ قرار گرفته است.

دکتر موحد که در اوج جنبش بزرگ نفت یکی از اعضای شرکت نفت در آبادان بوده، مشاهدات مستقیم خود را از آن واقعه بیان می‌کند. روایت او تاز‌گی و ناگفته‌های بسیاری دارد؛ چرا که در سالهای بعدتر، وی یکی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران و نیز سازمان جهانی اوپک می‌شود؛ و بر همین اساس جزئیاتی را بیان می‌کند که در نوع خود بسیار شنیدنی و جذاب است.

فیلم «رویای سیاه» سرگذشت نفت را تا آغاز جنگ عراق و ایران دنبال می‌کند. محقق، تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم اُرد عطارپور، مستندساز پیشکسوت کشورمان است.

مستند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اُرد عطارپور بیش از سی سال است که به عنوان محقق، تهیه‌کننده و کارگردان در حوزه‌ی سینمای مستند فعالیت می‌کند. با این که تنوع موضوعی آثار او گسترده است اما فیلمهای بسیاری درباره‌ی تاریخ، به‌ویژه تاریخ معاصر دارد. فیلم «رویای سیاه» نمونه‌ای از این گونه است.

طی این سالیان او موفق به دریافت جوایز مختلفی از جشنواره‌های ایرانی و خارجی شده. اُرد عطارپور تهیه‌کننده‌ی آثار بسیاری از کارگردانان مطرح سینمای مستند ایران نیز بوده است.

خانه هنرمندان ایران: خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، بوستان خانه هنرمندان، تالار استاد جلیل شهناز

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *