“آژنگ نیوز”:معاهده قطب جنوب در چنین روزی در سال ۱۹۶۱ میلادی تصویب شد.براساس این معاهده کل قاره برای تحقیقات علمی رایگان بوده و هرگونه توسعه طلبی سیاسی نیز ممنوع است.

با پایان یافتن معاهده IGY، این تهدید به وجود آمد که مهلت قانونی نیز پایان خواهد یافت و به ساختار قطب جنوب که به دقت طراحی شده بود، لطمه وارد شده و این سرزمین در هرج و مرج قبل از IGY فرو خواهدریخت. در پاییز سال ۱۹۵۷، وزارت امور خارجه ایالات متحده سیاست خود در قطب جنوب را بازنگری کرد و با ۱۱ دولت دیگر که در جریان IGY در قطب جنوب فعال بودند، توافقاتی را امضا کرد. در ۲ می ۱۹۵۸، رئیس جمهور ایالات متحده دوایت دی. آیزنهاور یادداشتهای یکسانی را برای این دولتها صادر کرد و پیشنهاد کرد که معاهده ای برای تضمین وضعیت آزاد و صلح آمیز پایدار برای این قاره منعقد شود.

معاهدع - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مذاکرات مقدماتی توسط ۱۲ دولت در واشنگتن دی سی از ژوئن ۱۹۵۸ آغاز شد و بیش از یک سال ادامه یافت. کنفرانس نهایی در مورد قطب جنوب در ۱۵ اکتبر ۱۹۵۹در واشنگتن تشکیل شد. توافق در مورد پیش نویس نهایی ظرف شش هفته پس از مذاکرات حاصل شد و معاهده قطب جنوب در ۱ دسامبر ۱۹۵۹ امضا شد. با تصویب نهایی توسط هر یک از ۱۲ دولت (آرژانتین) ، استرالیا، بلژیک، شیلی، فرانسه، ژاپن، نیوزیلند، نروژ، آفریقای جنوبی، اتحاد جماهیر شوروی، بریتانیا و ایالات متحده)، این معاهده در ۲۳ ژوئن ۱۹۶۱ به تصویب رسید.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *