“آژنگ نیوز”:ایستگاه ماشیندودی تهران در دوره قاجار از جمله مراکز حمل و نقل مدرن در این دوره تاریخی است.
در سال ۱۳۰۶قمری/ ۱۲۶۸-۱۲۶۷خورشیدی، خط آهنی به طول هشت کیلومتر میان تهران و شهر ری کشیده شد که قطارهای آن نزد توده مردم «ماشین دودی» لقب گرفت.
خط آهن تهران-ری که امتیاز ساخت آن به یک مهندس بلژیکی بهنام «فابیوس بواتال» واگذار شده بود، تا دهه ۱۳۴۰شـ همچنان فعال بود و مسافران را میان تهران و ری جابهجا میکرد.
ایستگاه ماشین دودی تهران در بخش تابع محله چالیمدان هنوز باقی است و یکی از قطارها نیز کنار آن حفظ شده است.
گروه تاریخ