“آژنگ نیوز”:نشست شب صدرالدین عینی از سوی نشریه بخارا برگزار می شود.

به مناسبت چاپ کتاب­های «اخگر انقلاب»، نوشتۀ صدرالدین عینی، به کوشش آرش ایرانپور و «تاریخ اجتماعی بخارا براساس یادداشت­های عینی»، به کوشش آزیتا همدانی، هفتصد و چهل و هشتمین شب مجلۀ بخارا به بزرگداشت صدرالدین عینی اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج عصر سه‌شنبه بیست و نهم خرداد ۱۴۰۳ در «خانۀ هنرمندان ایران» برگزار می‌شود.

در شب صدرالدین عینی آقایان دکتر نظام‌الدین زاهدی، سفیر فوق‌العاده و نمایندۀ تام‌الاختیار تاجیکستان در تهران؛ دکتر علی‌اشرف مجتهد شبستری، نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان؛ مسعود عرفانیان، پژوهشگر و تاریخ‌نگار؛ آرش ایرانپور، پژوهشگر تاریخ و ادبیّات آسیای مرکزی و محسن فرح‌بر درباره وجوه گوناگون زندگی و اهمیّت نوشته‌های صدرالدین عینی سخنرانی می‌کنند. همچنین استاد سعدی صدری، از سمرقند ازبکستان و دکتر عبدالخالق نبوی، از تاجیکستان پیام تصویری خواهند داد

عینی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

صدرالدین عینی فرزند سید مراد خواجه و زیورآی در سال ۱۸۷۸م. و یا به قولی دیگر ۱۸۷۵م. در روستای ساکتری در اطراف بخارا به دنیا آمد و در ۱۵ ژوئیۀ سال ۱۹۵۴م. در شهر دوشنبه، چشم از جهان فروبست.

صدرالدین عینی یکی از بزرگ­ترین شاعران، نویسندگان، منتقدان، تاریخ‌نویسان و زبان­شناسان تاجیک است و آثاری در هر یک از این زمینه‌ها پدید آورده که بیشتر آنها نقشی ارزنده­ در تحولات فرهنگی و ادبی ورارود سدۀ بیستم داشته است. وی بنیان­گذار و پیشگام ادبیّات معاصرِ فارسی‌تاجیکی بوده است و ازبک­ها نیز او را یکی از بنیان­گذاران ادبیّات نوین خود می‌دانند، زیرا او به هر دو زبان فارسی و ازبکی اثر آفریده است و در تاجیکستان عنوان والای «قهرمان تاجیکستان» را به او داد‌ه‌اند و او را «استاد» و «پدر ملّت» می‌خوانند. وی به همراه ابوالقاسم لاهوتی برای حفظ و گسترش زبان و ادبیّات فارسی و در راه خودشناسی تاریخی و معنوی و احیای خودآگاهی و هویت ملی تاجیکان ورارود پس از استیلای روس­ها در منطقه کوشش­ها کرد.

صدرالدین عینی از این نظر که برای ایجاد دولت و کشوری برای تاجیکان به نام تاجیکستان مبارزه نموده است، حقِّ بسیار بزرگی بر گردن تاجیکان دارد. چُنان­که نگارش کتاب «نمونه ادبیّات تاجیک» با مقدمه و حروف­چینی ابوالقاسم لاهوتی در مسکو نیز از جمله فعالیّت­های بسیار مهم و سرنوشت‌ساز صدرالدین عینی در مسیر زنده کردن حقوق از دست رفتۀ تاجیکان در منطقۀ ورارود بوده است.

شب صدرالدین عینی در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه بیست و نهم خرداد ۱۴۰۳ در خانۀ هنرمندان ایران (به نشانی: خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، بوستان هنرمندان، خانۀ هنرمدان ایران، تالار استاد جلیل شهناز) برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *