“آژنگ نیوز”:ماجرای اولین مسافرکشی با اتومبیل در تاریخ ایران توسط حبیب ثابت به نگارش درآمده است.اومی‌نویسد در این وقت(۱۲۹۷ خورشیدی) تازه جنگ بین الملل اول پایان یافته بود قشون انگلیس مقیم ایران اعلام داشته بود تعدادی از اتومبیل‌های فرسوده خود را که در کمپ قزوین متوقف است حراج می‌کند وقتی این خبررا دریافت داشتم خودم را به محمد تقی خان رساندم و به او گفتم فلانی بهترین کار این است  یکی از اتومبیل‌های قشون انگلیس را خریداری کنید و در تهران به گردش در آوری. از محمد تقی خان نه و از من آری بالاخره هر طور بود محمد تقی خان (دوچرخه ساز معروف تهران)  راضی شد یک دستگاه اتومبیل فورد قشون انگلیس را خریداری نماید.  صبح زود به طرف قزوین رهسپار شدیم و در کمپ انگلیسی‌ها یک اتومبیل مستعمل وانت فورد وانت ورد را به قیمت ۱۵۰ تومان خریداری کردیم ولی برای انتقال اتومبیل به تهران وسیله نداشتیم. یعنی نه محمد تقی خان شوفری می‌دانست و نه من از رانندگی اتومبیل سررشته داشتم.

مسافر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در تهران آن روز از میان رجال فقط یک نفر صاحب اتومبیل بود و او سپهدار رشتی معروف به سپهدار اعظم بود که شوفر روس در استخدام خود داشت. چاره نداشتیم به شوفر روس سپهدار اعظم متوسل شویم و از او بخواهیم با ما به قزوین آمده و اتومبیل وانت فورد را به تهران انتقال دهد. انصافاً شوفر سپهدار دریغ نکرد و اتومبیل را به کمک او وارد تهران کردیم.در همان خیابان چراغ گاز و ناظم الاطبا کنار مغازه دوچرخه سازی محمد تقی خان متوقف نمودیم. محمد تقی خان از همان روز شروع به تعمیر اتومبیل نمود و پیش خود رانندگی را یاد گرفت. من هم به کمک او توانستم با رانندگی آشنا شوم و از چند روز بعد اتومبیل را وارد خیابان چراغ گاز نموده و مسافرین که قصد تفریح و سواری با اتومبیل داشتند پس از دریافت یک تومان بابت کرایه سوار کرده به سرچشمه می‌بردم. دو هفته بعد به محمد تقی پیشنهاد کردم اتومبیل را در جاده شمیران به کار اندازیم .زیرا هم مسافر زیاد است و هم استفاده فراوان خواهیم نمود.

در آن وقت برای نمونه یک اتومبیل کرایه در تهران وجود نداشت و مسافرین شمیران با اسب و الاغ و قاطر و اعیان و اشراف هم با کالسکه و درشکه به شمیران می‌رفتند .این پیشنهاد پذیرفته شد و گاهی من و برخی اوقات محمد تقی خان پشت رل قرار گرفته و مسافرین را به شمیران منتقل می‌کردیم نرخ کرایه از توپخانه تا قلهک ۵ ریال و تا تجریش ۶ ریال تعیین شده بود و استقبال مردم به حدی بود که روزی چند بار اتومبیل فورد وانت ۱۵۰ تومانی که اتاق سواری روی آن ساخته شده بود جاده جاده خاکی تجریش را طی کرده و مسافرین را نقل و انتقال می‌داد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *