“آژنگ نیوز”:بنای یادبود مرموز «سی هنج» انگلستان ممکن است برای طولانی کردن تابستان ساخته شده باشد یکی از محققان فکر می کند که این سازه برای آیین های باستانی در دوره سرمای شدید استفاده می شده است

حدود ۴هزار سال پیش، سازندگان دایره ای از الوارهای بلند را در یک ساحل انگلیسی یافتند.این سازه باستانی که با نام «سی هنج» شناخته می‌شود، مدت‌هاست که باستان‌شناسان را در ابهام قرار داده است. بنای اسرارآمیز مشابهی که مربوط به همان دوره است در ۹۰متر دورتر قرار دارد. اکنون، یکی از محققین فکر می‌کند که هدف سازه‌ها را مشخص کرده اند.

سی هنج۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

طبق مطالعه‌ای که اخیراً در GeoJournal منتشر شد، آنها تلاشی برای معکوس کردن یک دوره بدتر شدن آب و هوا بودند. همانطور که دیوید نانس، محقق دانشگاه آبردین اسکاتلند در این مقاله می نویسد، جوامع باستانی ممکن است این ساختارها را به عنوان “پاسخ های آیینی” به دوره های طولانی هوای سرد ساخته باشند. سی هنج که هولم اول نیز نامیده می شود، در ساحل هلم کنار دریا در نورفولک در سواحل شرقی انگلستان پیدا شد. مرکز بنای یادبود یک کنده درخت وارونه بود که ریشه هایش رو به آسمان مدفون بود. اطراف آن را حصاری از ۵۵ چوب بلوط که تا ۳متر بلندی داشتند، احاطه کرده بود که به صورت بیضی شکلی به وسعت بیش از ۷متر چیده شده بودند. آریستوس جورجیو از نیوزویک می نویسد: «در اصل، دایره در یک باتلاق نمک دور از دریا، در منطقه ای که توسط تپه های شنی و زمین های گلی از دریا محافظت می شد، قرار داشت. ذغال سنگ نارس موجود در این منطقه باتلاقی به تدریج الوارها را پوشاند و از پوسیدگی آنها جلوگیری کرد. در همان نزدیکی، هولم۲ قرار دارد، دایره چوبی دیگری که در همان زمان ساخته شده است. یکی از نظریه‌های رایج این است که این دو سازه میزبان «دفن‌های آسمانی» بودند که طی آن اجساد مرده را درون آن قرار می‌دادند تا توسط پرندگان جمع‌آوری شوند.

با این حال، مطالعه نانس پیشنهاد می کند که هولم اول و دوم در واقع برای تشریفات ساخته شده اند، که جوامع باستانی معتقد بودند که به گرما بخشیدن به منطقه کمک می کند. طبق بیانیه دانشگاه آبردین، محققین با ترکیب تجزیه و تحلیل باستان‌شناسی با داده‌های اقلیمی و زیست‌محیطی، شواهد نجومی و بیولوژیکی، فولکلور منطقه‌ای و نام‌شناسی به این نتیجه رسیده اند. نانس در بیانیه می گوید: «ما می دانیم که دوره ای که در آن ۴هزار سال پیش ساخته شدند، یک دوره طولانی کاهش دمای اتمسفر و زمستان های شدید و اواخر بهار بود که این جوامع اولیه ساحلی را تحت فشار قرار می داد. به نظر می رسد به احتمال زیاد این بناها قصد مشترکی برای پایان دادن به این تهدید وجودی داشته اند. الوارهای سی هنج در بهار ۲۰۴۹ قبل از میلاد بریده شدند و محققان بر این باورند که این بنای تاریخی ممکن است برای هماهنگی با انقلاب تابستانی – طولانی ترین روز سال – ساخته شده باشد. نانس می‌گوید: انقلاب تابستانی تاریخی بود که طبق افسانه‌های عامیانه، فاخته – که نماد باروری است – به طور سنتی آواز خواندن را متوقف کرد و به قلمروی دیگر بازگشت.

سی هنج - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به نظر می‌رسد که شکل بنای یادبود از دو خانه زمستانی فرضی فاخته تقلید می‌کند که در فرهنگ عامه به یادگار مانده است: یک درخت توخالی یا «کمان‌های جهان دیگر» که با کنده بلوط واژگون در مرکز آن نشان داده شده است.» همانطور که ویشوام سانکاران از ایندیپندنت می نویسد، این مطالعه نشان می دهد که سی هنج ممکن است «قلم» توصیف شده در فولکلور را برای یک فاخته بی عیب تقلید کرده باشد تا به آواز خواندن ادامه دهد و تابستان را طولانی کند. در همین حال، هولم دوم ممکن است با افسانه‌های «پادشاهان مقدس» مرتبط باشد که در طول دوره‌های رنج قربانی شده‌اند تا «هماهنگی را بازیابی کنند». نانس می‌گوید: «هر دو بنا به بهترین وجه دارای عملکردها و آیین‌های مرتبط با یکدیگر هستند، اما با یک هدف مشترک: پایان دادن به هوای شدید سرد». نام هولم اول “سی هنج” از شکل آن می آید که شبیه به استون هنج، بنای باستانی معروف در جنوب غربی انگلستان است. اما برخلاف استون هنج، سی هنج دیگر پابرجا نیست: پس از کشف، بقایای سازه برداشته شد، مورد مطالعه، حفاظت قرار گرفت و در موزه لین در نورفولک به نمایش گذاشته شد.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *