“آژنگ نیوز”:اشیاء باستانی ایتالیایی به این کشور باز میگردد.گنجینه ای از ۶۰۰ شیء غارت شده ایتالیایی به ارزش ۶۵ میلیون دلار به خانه برمیگردد این مجموعه شامل آثاری از قرن نهم قبل از میلادتا قرن دوم قبل از میلاد است. .

حدود ۶۰۰ اثر باستانی ایتالیایی – که زمانی دزدیده شده، قاچاق شده و به موزه‌ها و مجموعه‌داران در ایالات متحده فروخته شده‌اند – به وطن خود بازگشته‌اند. مجریان قانون ایتالیا با همتایان آمریکایی خود برای بازیابی این گنجینه ۶۵ میلیون دلاری که اوایل این هفته در رم به نمایش گذاشته شد، همکاری کردند.

اشیا1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

طبق بیانیه وزارت فرهنگ ایتالیا، قدمت این مجموعه بین قرن نهم و قرن دوم قبل از میلاد مسیح، است.این آثار تاریخی با تمام قطعات آن از جنوب ایتالیا سرچشمه گرفته است. این اشیا دزدیده شده از افراد و مؤسسات یا حفاری های غیرمجاز، سوابق مالکیت اشیاء برای تسهیل صادرات آنها به خارج از کشور جعل شده است. در میان کالاهای کشف شده مجسمه های برنزی در اندازه واقعی، گلدان های اتروسکی، سکه ها و کلاه ایمنی وجود دارد. همانطور که باربی لاتزا نادو از سی ان ان گزارش می دهد، دادستان نیویورک متیو بوگدانوس و تیمش کل مجموعه را در مدت یک سال مصادره کردند. بوگدانوس با ردیابی آثار باستانی مسروقه نامی برای خود دست و پا کرده است. کار او مدال ملی علوم انسانی را در سال ۲۰۰۵ را برایش به ارمغان آورد. این اشیا همراه با ۶۰ کالای دیگر در سال ۲۰۲۳ به ایتالیا بازگردانده شدند، ارزش این انبار بیش از ۸۰ میلیون دلار است. اما همانطور که بوگدانوس به سی‌ان‌ان می‌گوید، این رقم شامل ۱۰۰ قطعه‌ای نیست که تیم او به تازگی در ایالات متحده کشف کرده‌اند و این مجموعه در مقایسه با کل آثار هنری به سرقت رفته که هنوز در انبارهای خصوصی پنهان شده یا در ایالات متحده به نمایش گذاشته شده است، کمرنگ است. همانطور که ژنرال دی. فرانچسکو گارگارو، فرمانده واحد حفاظت از میراث فرهنگی نیروی پلیس ایتالیا، به CNN می گوید، دزدان منشا آثار دزدیده شده را فهرست بندی نمی کنند. در نتیجه، بافت تاریخی اقلام از بین می رود و محققان معمولاً تصور کمی از آنچه دقیقاً به دنبال آن هستند، ندارند. همه اقلام بازگردانده شده به طور غیرقانونی حفاری نشده اند. تسا سولومون از ARTnews گزارش می دهد که برخی از نقاشی های رنگ روغن قرن شانزدهم تا نوزدهم از موزه ها، کلیساها و اقامتگاه های ایتالیا غارت شد. یکی از ارزشمندترین آثار باستانی این انبار، آثاری متعلق به قرن چهارم قبل از میلاد است. سکه نقره ای تزئین شده با یک خدای یونانی، دیونیسوس یکی از نمونه های آن است. در حوالی سال 2013 از سیسیل حفر شد و این سکه به سرقت رفت، سپس به بریتانیا و بعداً نیویورک منتقل شد، جایی که یک دلال سکه سعی کرد آن را به قیمت ۵۰۰هزار دلار بفروشد. جنارو سانگولیانو، وزیر فرهنگ ایتالیا در بیانیه می گوید، آوردن این قطعات ایتالیا به خانه به بازگرداندن حس هویت فرهنگی در مناطقی که از آنها گرفته شده اند کمک می کند.

اشیا2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بوگدانوس به نیکول وینفیلد از آسوشیتدپرس می گوید: «غارت محلی است. محلی‌ها می‌دانند که محافظ‌های امنیتی چه موقع پیاده می‌شوند. آنها می دانند که چه زمانی ماموران امنیتی از سایت های خاص محافظت می کنند و نه از مکان های دیگر. آن‌ها می‌دانند چه زمانی کاوش‌های باستان‌شناسی علمی، مناسب و تایید شده انجام می‌شود، و سپس می‌دانند چه زمانی این کاوش‌های باستان‌شناسی تعطیل می‌شوند، مثلاً برای زمستان یا کمبود بودجه.» بوگدانوس می افزاید: “وظیفه ما این است که [غارت] را به حداقل برسانیم، خطر را برای کسانی که در این غارت شرکت می کنند افزایش دهیم، و در صورت لزوم، آنها را محکوم کنیم.”

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *