“آژنگ نیوز”:درک اهمیت فوتبال در ایران به چند دلیل مهم است. اول، فوتبال یک نیروی فرهنگی مهم در کشور است و نقش مهمی در شکل‌دهی چشم‌انداز اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این کشور داشته است. فوتبال از آغاز به‌عنوان یک سرگرمی محبوب تا وضعیت فعلی آن به عنوان یک ورزش فراگیر، تأثیر عمیقی بر جامعه ما داشته است.

فوتبال منعکس کننده و بیانگر تأثیر رویدادها و روندهای کلیدی در تاریخ کشور از جمله صنعتی شدن، تحولات اجتماعی و حتی سیاست خارجی است. با بررسی تاریخ فوتبال در کشور، می‌توان به درک عمیق‌تری از گذشته و حال این کشور دست یافت.

ازدیگر سو روشن است که فوتبال صرفا یک ورزش نیست.بلکه یک فرآیند است که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله رشد صنعتی شدن و شهرنشینی، تأثیر مدارس دولتی و توسعه فناوری ها و موارد جدید شکل گرفته است.

فوتبال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از این روست که مسابقات فوتبال و بویژه لیگ برتر فوتبال ایران از چنان استقبالی برخوردار است.فوتبال البته فقط آنچه که در زمین رخ میدهد نیست. فوتبال از قبل از مسابقه و حواشی آن شکل میگیرد و تا ساعتها پس از پایان آن ادامه دارد. کما اینکه دیشب مسابقه فوتبال در ساعت ۱۰ شب با اهدا جوایز تمام شد.اما مراسم مردم مراکز مختلف شهری و به بهانه طرفداری از تیم قهرمان تا پاسی از شب ادامه داشت. صد البته روزها و شبهای بعدی هم به مناسبت تحلیل و بررسی و ابراز خوشحالی و یا اعتراض کماکان فوتبال در جریان خواهد بود.

مسابقات فوتبال امسال دستاوردهای متعددی داشت.یکی از آنها اینکه برای کسب موفقیت نهایی باید کار و فعالیت تداوم داشته باشد و این تداوم باید تا انتهای کار باشد. قهرمانی پرسپولیس در لیگ ایران و قهرمانی رئال مادرید در جام باشگاههای اروپا را میتوان مثال زد. از نظر خیلی های ممکن است پرسپولیس و رئال مادرید شایستگی قهرمانی را نداشته باشند. اما آنها مزد زحمت و تداومشان را گرفتند.

دستاورد مهم دیگری که مسابقات داشت این بود که باید از نسبت دادن موضوعات به یکدیگر بپرهیزیم. مطالبی مانند اینکه نمیگذارند،به نفع میگیرند و مانند آن از اساس بی مورد است. اصولا یکی از مهمترین دلیل جذابیتهای ورزش و البته در اینجا فوتبال، این است که اگر در زمین و در هنگام مسابقه قوی باشی هیچکس نمیتواند نتیجه را عوض کند.در این مورد نیز مربی و تیمی که به فعالیتهای تیم خود و تمرینات مداوم گروه خود؛بیش از دیگران و حواشی اهمیت داد موفق شد.ما خیلی دوست داریم این نکات را از مربیان ایرانی ببینیم و یاد بگیریم .اما مربی برزیلی بهتر در این خصوص عمل کرد و در نهایت هم موفق شد.حتی مربیان خارجی سپاهان و تراکتور سازی هم وقتی اسیر حواشی شدند قافیه را باختند.

نکته مهمی که دست اندر کاران ورزش فوتبال باید بدانند این است که از دوره قاجاریه وبیش از یک قرن است که فوتبال نقش اصلی را در جامعه و فرهنگ ایران ایفا کرده است. این فقط یک ورزش نیست، بلکه یک نیروی فرهنگی اصلی است که بر دیگر جنبه های زندگی در کشور تأثیر گذاشته و یا تحت تأثیر قرار گرفته است. فوتبال به طرق مختلف فرهنگ مردم را شکل داده است. مردم را گرد هم آورده و کانونی مشترک برای جوامع و غرور ملی فراهم کرده است. همچنین منبع سرگرمی و راهی برای فرار مردم از استرس های زندگی روزمره بوده است. فوتبال همچنین تأثیر قابل توجهی بر سایر جنبه های فرهنگ مانند موسیقی، هنر و ادبیات داشته است. بسیاری از آهنگ ها، نقاشی ها و شعرها از فوتبال الهام گرفته شده اند و این ورزش در کتاب ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی متعددی به نمایش درآمده است.

فوتبال1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فدراسیون فوتبال در خصوص بهبود وضعیت فوتبال نقشی کلیدی ایفا میکند.ما باید بدانیم که باید به فوتبال و به ایجاد این ورزش به عنوان یک سرگرمی عمومی و سازماندهی شده کمک کنیم .راه بهبود نیزابجاد باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای است.این باشگاه ها به محبوبیت بیشتر فوتبال کمک کرده و پایه های رشد فوتبال حرفه ای را پی ریزی خواهندکرد.زیرا رشد فوتبال به عنوان یک ورزش محبوب تماشاگران موجب میگرددهواداران به تعداد زیادی در مسابقات شرکت کنند و این امر قطعا نتایج فرهنگی اجتماعی و اقتصادی گسترده ای خواهد داشت.بویژه آنکه فوتبال علاوه بر موفقیت های داخلی، موفقیت های بین المللی نیز به دنبال خواهد داشت.زیرا فوتبال نقش مهمی در شکل گیری و بازتاب هویت ملی ایرانیان در سراسر جهان داشته است.

بنابراین امیدارم بعد از خوابیدن گردو غبار شادی ها و غمها همه ما به این نکته واقف شویم که فوتبال چه جایگاهی در کشور داشته و لذا ظرفیت،فرهنگ ،سواد ودانش خود را افزایش داده و با دیدگاهی وسیعتر و عمیق تر ،برای سال بعد مسابقات فوتبال را برگزار کرده و نیز همگان در بهتر انجام شدن آن ،مشارکت کنیم.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *