“آژنگ نیوز”:ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی به قله اورست رسیدند پس از تلاش‌های ناموفق متعدد دیگران، ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی اولین کوهنوردانی بودند که در چنین روزی در سال ۱۹۵۳ از قله اورست،بر بلندترین کوه جهان ۸۸۴۹متر غلبه کردند.بدین ترتیب زنبوردار نیوزیلندی به نام ادموند هیلاری و شرپا نپالی تنزینگ نورگی اولین افرادی بودند که بر روی قله بلندترین قله جهان ایستادند.

کوهنوردان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این دونفر ،چهار روز قبل از تاجگذاری ملکه الیزابت دوم – از طریق خط الراس جنوب شرقی به قله اورست رسیدند.از لحظه ای که هیلاری قله را فتح کرد،زندگی او برای همیشه تغییر کرد.ملکه الیزابت به نیوزیلندی شگفت زده نشان شوالیه اعطا کرد. در بریتانیا، او و تنزینگ سوژه جنجال رسانه ای شدند. آنها در رویدادهای رسمی شرکت کردند و در سالن های مملو از جمعیت سخنرانی کردند.

در دهه 1960 هیلاری به هیمالیا بازگشت تا به ساخت مدارس و امکانات بهداشتی برای شرپاهای نپال کمک کند. در سال 1978 او یک اکسپدیشن جت قایق را در رودخانه گنگ رهبری کرد. شش سال بعد، او کمیساریای عالی نیوزلند در هند شد. صعود به اورست علاقه به کوهنوردی در سراسر جهان را افزایش داد. در نیوزیلند، هیلاری و اورست به یک فعالیت حاشیه‌ای مانند کوهنوردی اعتبار تازه ای بخشیده بود.

اورسا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هیلاری مسئولیت‌هایی را که شهرتش به همراه داشت، از جمله حضور در رسانه‌های بی‌شماری، امضای کتاب و درخواست برای نوشتن پیش‌گفتار، با ظرافتی بی‌وقفه پذیرفت. جدای از کارهای بشردوستانه، او همچنین به مربیگری نسل جدیدی از کوهنوردان کمک کرد. هیلاری علیرغم افتخارات و تمجیدهای فراوان، از جمله عضویت در نشان نیوزلند، شهروندی افتخاری نپال، و پرتره ای روی اسکناس پنج دلاری نیوزیلند، تا زمان مرگش در ژانویه ۲۰۰۸ در سن ۸۸ سالگی نسبت به دستاوردهای خود فروتن باقی ماند. اوهمچنان یکی از محبوب ترین چهره های ملی نیوزلند است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *