“آژنگ نیوز”:چگونه میتوان یک سیستم اداری را به هم ریخت.در یک سند مربوط به سال ۱۹۴۴ (یک سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم) که اداره خدمات استراتژیک سازمان اطلاعات ایالات متحده آن را برای نیروهای خود در کشورهای اشغالی آلمان نازی نظیر فرانسه و نروژ تهیه کرده؛ دستورالعملهای خرابکاری در سیستم اداری آلمان شرح داده شده که بدین شرح است :
🟨 در سازماندهی و مدیریت
▪️همه چیز را از طریق “کانالهای رسمی” انجام دهید. اجازه ندهید راه میانبُری برای تسریع تصمیم گیریها دنبال شود.
▪️زیاد حرف بزنید، تا میتوانید طولانی صحبت کنید و تجربه های خودتان را با شرح و تفصیل بسیار برای دیگران بگویید.
▪️تا جایی که ممکن است همه چیز را برای “بررسی بیشتر” به کمیته ها حواله دهید.
▪️تا میتوانید به بحثهای نامربوط بپردازید و موضوعات بیفایده را مطرح کنید.
▪️ملّا لغتی باشید و روی جزئیات نوشتاری و “شیوه درست نگارش” متن ها تاکید کنید.
▪️به بحثی که در جلسه قبل رویش تصمیمگیری کردهاید برگردید و سعی کنید موضوع را دوباره باز کنید.
▪️از لزوم “احتیاط” سخن بگویید، “منطقی” باشید و از دیگر همکاران خود هم بخواهید مانند شما “منطقی” باشند و از عجله و شتاب که در آینده باعث خجالتشان بشود پرهیز کنند.
🟪 برای مدیران
▪️در تقسیم کارها، همیشه اول به کارهای غیرمهم بپردازید و حواستان باشد کارهای مهم به دست آدمهای کاربلد نیفتند.
▪️برای کارها و محصولات غیرمهم روی کیفیت عالی تاکید کنید.
▪️به کارکنان ناشایسته روی خوش نشان دهید و آنها را ارتقاء دهید.
▪️وقتی کارهای مهم برای انجام دارید، تا میتوانید جلسه برگزار کنید.
▪️تا میتوانید رویهها و تاییدهای لازم در فرایندهای اداری را زیاد کنید. هر کار ساده را حداقل سه نفر باید تایید کنند.
🟧 برای کارمندان
▪️آهسته کار کنید.
▪️به بهانههای مختلف تا میتوانید کارتان را قطع کنید.
▪️خوب کار نکنید و از ابزار و تجهیزات و شرایط کار نامناسب ناله کنید. سعی کنید از اینکه این چیزهای ساده نمیگذارند کارتان را درست انجام دهید شکایت کنید.
▪️تجربه و دانش خود را در اختیار تازه واردها و دیگر کارنابلدها قرار ندهید.
طبیعتاً یک مدیر موفق با فرایندها و افرادی که چنین اکوسیستمی را در یک سازمان ایجاد کنند باید به طور واضح برخورد کند و اجازه تخریب فرهنگ سازمانی را ندهد.
از این رو بدیهی است در کشور ما نیز باید به این نکات توجه و دقت شود زیرا هرسیستم اداری برای بهبود و پیشرفت نیازمند دقت و مراقبت است.
نوشته از مهدی رباطی