“آژنگ نیوز”: در هنر گچ بری دوران ساسانی باید بین مایه های زینتی و نقوش انسان و حیوان تمایز قائل شد.تکرار فراوان یک نقش و نگار برای این بوده است که سطح های وسیعی را بپوشانند در مورد دکور زینتی غیر از طرح های هندسی چون دایره ها با نوارها بیش از هر چیز از بنمایه های گیاهی مانند پیچک های رونده استفاده شده است.
شپرد بر مبنای شباهت تزیینات گچ بری در دولت ساسانی و قرابت بسیاری از بن مایه های آن با دکور موجود طاق بستان گمان دارد که در اوایل دوره ساسانی از گچ بری محتاطانه تر استفاده می کرده اند و تازه بعدها این هنر به حد اعلای خود رسیده است.
مهمترین یافته های ما در گچ بری از بیشاپور حوالی ری، تیسفون، بین النهرین ، دامغان و تخت سلیمان بوده است غیر از آنها قطعات بسیاری هست که از طریق خرید و فروش اشیاء هنری به موزه ها راه یافته اند.
منبع:
مبانی تاریخ ساسانیان، کلاروس شیپمان، ترجمه کیکاووس جهانداری
گروه تاریخ