“آژنگ نیوز”: کتاب “ایدئو لوژی وبرنامه درسی” از سوی انتشارات آگاه منتشرشد.نویسنده:مایکل دبلی. ابل .مترحم:نازنین میرزا بیگی.
درباره کتاب
یکی از مهمترین تأثیرهای ایدئولوژی و برنامهی درسی انتقالِ تمرکز مطالعات آموزش انتقادی از دغدغهی نسبتاً محدود “محتوا”ی برنامهی درسی به تحلیل صورت یا فرمِ آن بود. نه اینکه آنچه در برنامهی درسی گنجانده می شود ــ آنچه اپل آن را “دانش رسمی” می نامید ــ چندان مهم نیست. اپل بهویژه در ایدئولوژی و برنامهی درسی به اثر مهم ریموند ویلیامز و نظریهی او اشاره می کند که بنا بر آن ایدئولوژی با ارائهی یک “سنت انتخابی” از دانش به مردم اثر می گذارد؛ دانشی که روایتها و دیدگاههای گروههای مسلط را در بر می گیرد و در عین حال به صورتِ گزینشی تأثیرات و دیدگاههای گروههای بهحاشیهراندهشده را کنار می گذارد. در حالی که این کتاب مسیر پژوهشی مهمی را در مطالعات برنامهی درسی به روی ما می گشاید، اپل بیشتر علاقهمند این مسئله بود که چهگونه ظاهرِ ایدئولوژی به صورت برنامهی درسی نفوذ میکند ــ عمدتاً شکل تکنیکی آن، زیرا برنامهی درسی نوع خاصی از تکنولوژی است که معلمها و دانشآموزان برای تولید پی آمدها یا “محصولات” یادگیری از آن استفاده می کنند.
گروه رسانه