“آژنگ نیوز”:بی شک اتومبیل رولزرویس از بهترین اتومبیلهای لیموزین جهان هستند. آقای “رویس” همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت اتومبیلهای خود در نظر میگرفت. ولزرویس در سال ۱۹۰۶به عنوان شرکت ساخت موتورهای بادی (موتورهایی که با جریان هواکار میکند) توسط هنری رویس و چارلز استوارت، تأسیس شد. در سال ۱۹۷۱بخش اتومبیلسازی این شرکت تحت عنوان رولزرویس موتور از کارخانه مادر که ساخت موتور پیشرفته جت 211RB ضرر زیادی به آن زده بود جدا شد و هویت مستقلی به خود گرفت. از این تاریخ تا سال ۱۹۸۷ مالکیت رولزرویس تحت نظر دولت قرار گرفت تا اینکه در همین سال به عنوان سرکت سهامی عام رولز رویس به بخش خصوصی سپرده شد.
فردریک هنری رویس (Frederick Henry Royce) در ۲۷ مارس سال ۱۸۶۳ میلادی در شهر آلوالتن نزدیک پیتربورو در انگلستان به دنیا آ مد. او آخرین فرزند یک آسیابان بود که با از کارافتادن آسیابش، به لندن مهاجرت کردند. در سن ۹ سالگی او پدرش را از دست داد و به مشاغل متعددی از قبیل روزنامه فروشی و پادویی و مسئول تلگراف خانه مشغول شد.
در زمانی که او کارآموزی در خط آهن بزرگ شمال را شروع کرد، یکی از عمههایش مخارج زندگی او را پرداخت میکرد، ولی مشکلات مالی باعث شد او قرارداد کارآموزی را فسخ کرده و مجبور به استخدام در یک شرکت تولیدکننده ابزار شود.
وی در اوقات فراغتش به مطالعه دروس مهندسی برق میپرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی مسائل فنی، باعث شد تا در سال ۱۸۸۴ با همکاری شریک دیگرش ارنست کلارمونت، شرکت مهندسی برق و الکتریکی خود را در منچستر تاسیس کنند.
آنها در سال ۱۸۹۴ شروع به ساختن دینام و جرثقیلهای الکتریکی کردند. به گزارش برترینها پس از یک دوره رکود و با وارد شدن رقبایی از آلمان و آمریکا، آنها تصمیم به تغییر تولیدات خود به سمت موتور اتومبیل گرفتند. اولین اتومبیل رویس، یک چهار چرخه دوسیلندر خشن و پر سر و صدای ناقصی بود که هنری در سال ۱۹۰۳ میلادی تغییرات قابل توجهی در طراحی مدل فرانسوی آن به وجود آورده بود، هرچند که موفقیت تجاری ویژهای را نصیبش نکرد. اما این سرآغاز آشنایی با رولز بود.
چگونه رولزرویس شکل گرفت
چارلز استوارت رولز، پسر سوم لرد لینگاتوک، از فروش کالسکههای بدون اسبش به اعیان و اشراف لندن، موفقیت و پیشرفت قابل توجه و درآمد زیادی کسب کرده بود. او پس از کالسکه به ساخت و تولید انواع اتومبیل و فروش آنها مشغول شد. او اشتباهات زیادی در ابتدای کار مرتکب شد ولی بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد. چارلز رولز از دوران کودکی به تعمیر موتورهای ماشین علاقه بسیاری داشت. وی در سال ۱۹۰۲ کار خود درزمینه خودرو را با صادر و وارد کردن اتومبیلهای فرانسوی شروع کرد. چارلز اولین اتومبیلش را در سن ۱۸سالگی قبل از ورود به دانشگاه کمبریج ساخت.
پس از اینکه هنری رویس اتومبیل استثنایی خود را تولید کرد، رولز ملاقاتی را با وی در منچستر ترتیب داد و نهایتا پس از مذاکرات فراوان با هم قراردادی بستند که توسط سرمایه و پول رولز به اتومبیل رویس رونق بخشید.
در آن سال ها رویس پنج نوع اتومبیل متفاوت را تولید کرد. یک اتومبیل با قدرت ۱۰اسب بخار، یک اتومبیل با قدرت 15-۲۰-۱۵ (با موتور و شاسی مشابه) و یک اتومبیل شش سیلندر با ۳۰اسب بخار قدرت و اتومبیلی با همین قدرت و چهار سیلندر. اتومبیلهای فوق در ماه دسامبر ۱۹۰۴ میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمدند. این دو، همکاریشان با هم در زمینه تولید اتومبیل را در سال ۱۹۰۶ آغاز کردند. در همان زمان “رولز” و “رویس” موافقت کردند که اتومبیلهای تولیدیشان را از این به بعد تحت عنوان “رولزرویس” بسازند و بفروشند. این شراکت در واقع با نام “رولزرویس” بهطور عملی قوت یافت. رویس امور تفکیکی را بر عهده داشت و رولز امور بانکی و تجاری را بر عهده و سرمایه لازم برای ساخت اتومبیل چهار سیلندر را فراهم کرد.
شریک سوم آنها در این قرارداد، «کلود جانسن» بود که خط پیوند رولز و رویس نامیده می شد. ولی اولین منشی کلوپ اتومبیل سلطنتی و راننده مسابقات اتومبیلرانی و مهندس بسیار ماهری بود که تحت تاثیر نبوغ «رولزرویس» قرار گرفت و به این شرکت آمد.
اولین اتومبیلی که با این نام به فروش رسید مدل روح نقره ای (Silver Ghost) با موتور شش سلیندر خطی بود که در سال ۱۹۰۶ تولید و در کمتر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد. آرم کارخانه «رولزرویس» عبارت بود از یک زمینه سیاه که در آن دو حرف R انگلیسی روی هم نوشته شده و نشان دهنده ابتدای نام های رولز و رویس بود.
فرشته طلایی
روی جلو پنجره تمامی رولزرویسهایی که از سال ۱۹۱۱ به بعد ساخته شد، مجسمه یک فرشته از جنس طلا قرار گرفت که امیلی نام داشت و به عقیده بسیاری، این فرشته نماد دختری بود که رویس به او دل بسته بود، ولی هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقد بودند این فرشته سمبل آرامش است و The Spirit of Extacy نام دارد. این مجلسه از طلای ۲۴ عیار و به روش ریختهگری سنتی ساخته میشد که این باعث عدم شباهت مجسمههای روی این خودروها میشد.
اما همکاری این دو تنها ۶ سال طول کشید و در در ۱۲ جولای ۱۹۱۰ میلادی رولز رد سن 32 سالگی در یک نمایش پرواز «باران هاوس» کشته شد. رولز همچنین اولین بریتانیایی بود که بر اثر سقوط هواپیمایی درگذشت. بعد از مرگ وی هنری رویس به تنهایی هدایت کارخانه را بر عهده گرفت. طی جنگ جهانی اول، رویس برای ارتش انگلستان موتورهای هواپیما تولید میکرد. بعد از اتمام جنگ تولید موتور و شاسی اتومبیل را دوباره آغاز کرد. وی به خاطر خدمات شایانی که در زمینه ساخت موتور هواپیما و اتومبیل انجام داده بود در سال ۱۹۳۰ لقب شوالیه را آن خود کرد. رولزرویس یکی از پیشرفته ترین کارخانهها در زمینه ساخت موتور هواپیما است تا جایی که موتور هواپیمای کنکورد توسط این کارخانه ساخته شد. رویس همچنین بنتلی موتور را خریداری کرد.
وی در سن ۷۰سالگی در حالی که مشغول کشیدن طرحهای جدیدی برای افزایش سرعت اتومبیلهایش بود درگذشت. هنری رویس بسیار کار میکرد و مشهور بود و به این دلیل هیچگاه به خانواده خود نمیرسید به همین دلیل همسرش نیز او را رها کرده بود. وی هیچگاه یک وعده غذای کافی نداشته و به همین علت جسم ضعیفی داشت. رویس که در اواخر عمرش به کلی ناتوان و علیل گردیده بود. در نهایت کار زیاد سرانجام در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۳۳ چشم از جهان فرو بست. حال کارخانهای که این مرد رنجور آن را پایه گذاری کرده برای ثروتمندان خودروهای گران قیمت میسازد. رویس که در اواخر عمرش به کلی ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۳۳ چشم از جهان فرو بست. پس از درگذشت رویس به احترام مقام والا و بزرگ او در این کارخانه، آرم تمامی مدلهای «رولزرویس» که تا آن سال با لعاب قرمز پوشیده می شد، به رنگ سیاه تغییر پیدا کرد.
رولزرویس امروز
این شرکت در سال ۱۹۸۷ خصوصی سازی شد و پس از آن در سال ۱۹۹۰ طی ادغام ب.ام.و چندین موتور جت تولید کردند. در سال ۱۹۹۸ صاحبان شرکت رولزرویس موتورز تصمیم به فروش این شرکت گرفتند.
شرکت ب.ام.و که در گذشته موتور و بعضی دیگر از قطعات رولزرویس و بنتلی را تهیه می کرد جدیترین خریدار رولزرویس بود، ولی این مبلغ پیشنهادی فولکس واگن بیشتر بود؛ بنابراین طبق توافقی قرار بر این شد که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ب.ام.و کماکان موتور و تجهیزات خودروهای رولزرویس را تامین کند و اجازه استفاده از نام آنها را داشته باشد.
این توافق از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۳ متوقف شد و فقط ب.ام.و حق استفاده از نام رولزرویس را داشته و همچنین شرکت فولکس واگن باید نام خودرو رولزرویس / بنتلی را به بنتلی تغییر می داد.
اتومبیل رولزرویس از بهترین اتومبیلهای لیموزین در جهان بوده و این شرکت همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت اتومبیلهای خود درنظر می گرفته است. اکنون این شرکت با بیش از ۳۹ هزار کارمند در سراسر جهان، سالانه درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار را از آن خود می کند.
گروه تاریخ