اولین خط اتوبوس رانی یکسره (یا کمربندی ) بطور آزمایشی از هشتم آذر سال 1348 در تهران شروع بکار کرد.مسیر این خط بین میدان جشمتیه و میدان خزانه قلعه مرغی تعیین شده بود.
این خط چهار خط موجود اتوبوسرانی را در این مسیر در برگرفته بود.کلیه فواصل بین خطوط و پیاده روی مسافران و معطلی آنها را در ایستگاهها و مشکلات عبور مسافران در عرض و طول معبر جهت رسیدن از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر تا حدی از بین برده شده بود.
مبداء این خط میدان حشمتیه(میدان سپاه کنونی) و اتوبوسها مسافران را از این میدان تا چهارراه پل جوبی و از این محل تا اول خیام و سپس تا میدان مهام (میدان اعدام قبلی و میدان محمدیه کنونی) و از آنجا به خزانه میبرد.
از حشمتیه تا جهارراه پل چوبی یک کورس (عبارت امروزی یک ایستگاه)و تا اول خیام دو کورس و از مبدا تا میدان قزوین سه کورس و از حشمتیه تا میدان خزانه قلعه مرغی چهار کورس محسوب و در هر فاصله از مسافر یک بلیت دریافت می شد.
این خط بطور آزمایشی از ششم آذر 1348 شروع بکار کرده بود. در روز اول چهار اتوبوس داشت و در روزدوم براثر استفاده زیاد مسافران، تعداد اتوبوسهای آن به 40 دستگاه رسید و هشت ریال(هر ایستگاه 2 ریال) از مسافران آن دریافت میشد.
طول این خط بالغ بر 16 کیلومتر بود.
گروه تاریخ