اتوبوسهای آبی رنگ دو طبقه لیلاند ساخت انگلیس در سال 50 که در خطوط شرکت واحد اتوبوسرانی ایران کار می کردند. این یکی مربوط به خط 142 است. البته اتوبوس دو طبقه به رنگ قرمز و سبز سیر هم در تهران فعالیت میکرد.

image 102 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

.با افزایش تولید اتوبوس در داخل کشور از این نوع اتوبوسها کمتر در خطوط استفاده می شد. حجم ساخت اتوبوسهای ایران به آن میزان افزایش یافته بود که  در دهم آبان ماه سال ۱۳۵۲، ۱۲۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس ساخت کارخانجات ایران به کشورهای رومانی و لهستان صادر شد .

کشور رومانی بر اساس قراردادی که با کارخانجات ایران برای خرید ۱۶۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس ساخت ایران دارد .اولین پارتی این قرارداد را که شامل ۱۸ دستگاه اتوبوس و ۶۰ دستگاه مینی بوس می گردید، در نهم آبان ماه  تحویل گرفت. به موجب این قرارداد درنظر گرفته بودند که در سال ۱۳۵۲ یکصد دستگاه اتوبوس  و ۶۰ دستگاه مینی بوس  به رومانی صادر کنند.

کشور رومانی قبلاً ۳۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس ساخت ایران خریداری کرده بود. کشور لهستان هم بر اساس قراردادی که با ایران دارد ۲۵۰ اتوبوس ساخت ایران خریداری کرده که قرار است تعدادی از آن در سال جاری و بقیه در سال آینده تحویل این کشور می شود .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *