آژنگ نیوز”:نخستین بناهای بلند مسکونی در ایران، مجموعه آپارتمان های بهجت آباد و آپارتمان های پارک ساعی می باشند که توسط «سازمان ملی مسکن و شهرسازی» بین سال های ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۹ ساخته شدند و در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسیدند.

زمین محل احداث آپارتمان های بهجت آباد از نظر موقعیت محلی در مرغوبترین نقاط شهر تهران در آنزمان انتخاب گردید به گونه ای که ساکنین این آپارتمان ها از نظر دسترسی به فروشگاه های بزرگ، تفریحگاه ها و ارتباط با نقاط مختلف و مهم شهر در رفاه کامل بودند. نزدیکی به میدان ولیعهد (ولیعصر)– خیابان پهلوی (ولی عصر) و فروشگاه های کوروش سابق و … با فاصله چند دقیقه پیاده روی و … از نکات مهم در انتخاب محل مجموعه بودند.

آپارتمانهای بهجت آباد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در اوایل دهه ۱۳۴۰ در این محل حاشیه نشین های شهر تهران در آلونک هایی زندگی می کردند که جهت استفاده از زمین مزبور آلونک نشین ها به کوی نوبنیاد نهم آبان انتقال یافتند.

مجموعه آپارتمان های بهجت آباد به صورت چهارده بلوک ۱۴ طبقه با اسکلت بتنی احداث گردیدند که بلوک ها دارای ارتفاع ۴۲ متری می باشند. همزمان با اجرای این مجموعه، آپارتمان های «پارک ساعی» نیز به صورت یک بلوک ۱۴ طبقه به استفاده از اسکلت بتنی احداث گردیدند که بلوک مزبور نیز دارای ارتفاع ۴۲ متر می باشد.

هدف اولیه از ساخت مجموعه های مذکور توسط «سازمان مسکن» که در سال ۱۳۴۲ تأسیس و جایگزین بانک ساختمانی شد همانگونه که در سرلوحه وظایف آن سازمان معکوس گردیده است اجرا و ساخت خانه های ارزان قیمت برای طبقات کم درآمد بود. آغازی بر بلندمرتبه سازی در تهران.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *