سید ضیاءالدین طباطبایی در سال ۱۳۱۰ هجری قمری در شیراز متولد شد پدر او آقای سید علی یزدی بود.

دوره تحصیلاتش  در یک مکتب خانه  و نزد یکی از معلمین مستبد صورت گرفت.

 در سال ۱۳۲۴ قمری در شیراز به نگارش روزنامه ندای اسلام پرداخت پس از آن روزنامه های شرق و برق و رعد را در تهران انتشار داد. در شب سوم(حوت) اسفند ۱۲۹۹ به کمک رضاخان میرپنج مشهور به سردار سپه کودتا کرد. چند ماه بعد از ایران خارج گردید.

 در سال ۱۹۳۳ میلادی در شهرهای اویان ، مونترو و ژنو  قالی فروشی میکرد.

 در سال ۱۹۳۵ به فلسطین رفت و به زراعت پرداخت. در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی به ایران بازگشت و به عنوان نمایندگی یزد وارد مجلس چهاردهم شد. او در ۱۶ اسفند این سال با آقای دکتر مصدق بر سر اعتبارنامه خود به مبارزه پرداخت و در نهایت به سمت وکالت مجلس بار دیگر وارد میدان سیاست گردید.

image 31 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تأسیس «حزب وطن» و سپس حزب «اراده ملی» در بهمن ۱۳۲۳ از دیگر اقدامات او بود. ارگان حزب اراده ملی نیز روزنامه «رعد امروز» بود که در سال ۱۳۲۴ جای خود را به نشریه روستا داد. روزنامه «اراده فارس» در شیراز نیز زیر نظر حزب اراده ملی منتشر می‌شد. تشکیل «اتحاد جراید ملی» واپسین اقدام سید ضیاء بود که شامل روزنامه‌هایی چون وظیفه، کاروان، کانون، حور، کشور و اقدام، بودند.

سیدضیاءالدین طباطبائی در طول عمر خود سه بار ازدواج کرد و هنگامی که در روز ششم شهریور سال ۱۳۴۸ در سن ۸۱ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر سیدضیاء در مقبره ناصرالدین شاه قاجار در شهرری به خاک سپرده شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *